طرح ملی “داناب” در خراسان جنوبی اجرا می شود

تفاهم نامه طرح ملی دانش آموزی نجات آب “داناب” و طرح گسترش سواد آبی در سال تحصیلی ۱۴۰۱  بین شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی  امضا شد.

به گزارش “پیام خاوران” تفاهم نامه طرح ملی دانش آموزی نجات آب “داناب” و طرح گسترش سواد آبی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ بین شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی امضا شد که براساس تفاهم‌نامه مذکور، طرح ملی دانش آموزی نجات آب ویژه دانش آموزان و طرح گسترش سواد آبی با محوریت انسان و محیط زیست ویژه دانش آموزان پایه دوره اول متوسطه در استان برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این جلسه گفت: بارندگی‌ها در کشور تقریبا یک سوم جهانی است و متاسفانه وضعیت خراسان جنوبی با یک سوم بارندگی کشور بحرانی‌تر است.

سعید سروری با اشاره به اینکه زمان بارندگی در  استان با نیاز آبی استان همخوانی ندارد یادآور شد: گاهی بارندگی‌ها در زمان نامناسب مشکلاتی چون سیل را در استان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نیاکان ما همیشه مدیریت منابع آب را مدنظر داشته‌اند ادامه داد: قنات که مبدع آن ایرانی‌ها بوده‌اند باعث شد تا کشاورزان براساس آب قنات و مقدار بارش کشت و  کار را افزایش یا کاهش دهند.

لزوم توازن بین کم آبی و معیشت  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: نیاکان ما در زمان کم بارشی با تغییر رویکرد به سمت صنایع دستی و اصلاح الگو و سبک زندگی، معیشت خود را تقویت می‌کردند.

سروری با اشاره به اینکه باید بین کم آبی و معیشت توازن برقرار کرد افزود: اگر سرانه آبی در کشوری کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب باشد یعنی در تنش آبی قرار گرفته و اگر سرانه آبی کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب باشد یعنی در بحران آبی است.

بیشتر بخوانید   محورهای مواصلاتی یکی از شاخص های اصلی توسعه استان/اجرای 160کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی

وی طرح  “داناب”  را یکی از راهکارهای رفع بحران کم آبی در استان ذکر کرد و افزود: با حضور دانش آموزان در این طرح امید است فرهنگ صحیح مصرف بهینه آب در استان و خانواده‌ها نهادینه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا دانش آموزان از تصفیه خانه و منابع آبی بازدید کنند، یادآور شد:  همایش و آموزش‌ها باید حول محور افزایش سطح آگاهی کودکان در ارتباط با نقش و اهمیت آب در زندگی بوده و آنها را با مفاهیم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب بیشتر آشنا کند.

سروری  بیان کرد: ۸۸ درصد آب در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید با فرهنگسازی مناسب این دغدغه مرتفع شود.

الگوی مصرف آب را ملکه ذهن دانش آموزان کنیم 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: با برگزاری کلاس، دوره‌های آموزشی و برگزاری همایش برای دانش آموزان باید الگوی مصرف آب را  ملکه ذهن دانش آموزان کنیم.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: ﭘﯿﺶ‌ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮد دﻫﻪ آﯾﻨﺪه ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ‌ﻫﺎ، ﺗﺪاوم ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ‌ﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان آب شود که باید فکر اساسی برای آن شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی تاثیرگذار همواره مورد تاکید هستند گفت: داناب گام اولی است که در حوزه فرهنگ‌سازی آب برداشته و سعی شده تا نسبت قبل بهتر عمل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در زمینه اصلاح مصرف آب در بین مردم گفت: باید مصرف درست آب، و تفکیک آب شرب و کشاورزی از مباحث اساسی جامعه باشد.

وی با بیان اینکه هدف از این طرح تغییر رویکرد استفاده دانش آموزان و استفاده بهینه از آب است، اضافه کرد:  با آموزش صحیح به دانش آموزان و استفاده از لیوان شخصی می‌توان از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید   مراکز آموزشی نیروی انتظامی جوانان را برای دفاع از جامعه بیدار می‌کند

موسوی‌نژاد با گلایه از آب بهای آب در مدارس استان، بیان کرد: در حال حاضر رشد دانش آموزی نسبت به گذشته ۵ برابر شده و باطبع مصرف آب زیاد شده و در نتیجه مصرف آب در مدارس نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه مهم است بحث آموزش است تاکید کرد: برای مصرف بهینه آب باید از فرهنگ اسلامی‌مان بهره ببریم و این مایع حیات و عمران و آبادی را غنیمت بشمارم.

انتهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها