یک قرن در مدار قمر/ هیئت ابوالفضلی بیرجند صد ساله شد

هیئت ابوالفضلی بیرجند یکی از هیئت‌های قدیمی شهر بیرجند است که شب گذشته ۱۰۰ ساله شد و قرار است سال آینده همایش بین المللی “شه باوفا” به میزبانی بیرجند برگزار شود.

به گزارش  “پیام خاوران“، “شه باوفا ابوالفضل”، همایشی به بلندای ۱۰۰ سال نوکری برای شه با وفای صحرای کربلا، همایشی به بلندای یک قرن خادمی و سینه زنی برای سپه سالار دشت کربلا قمر بنی هاشم است.

در حالی به همایش بزرگ “شه باوفا” دعوت شده بودیم که گویی تمام مردم شهر، از پیر غلامان تا جوانان، از زنانی که یک قرن برای اباعبدالله الحسین کنیزی کردند تا دختران جوان و کودکان همه دعوت بودند.

سالن فرهنگسرای شهر بیرجند میزبان یکی از بزرگترین همایش‌های استان بود، سالنی که تاکنون آن همه جمعیت را به خود ندیده بود، دوستداران اباعبدالله الحسین و برادرباوفایش قمر بنی هاشم آمده بودند تا در یکصدسالگی هیئت ابوالفضلی بیرجند بر این نوکری تاج افتخار برسر نهند و اشک بریزند.

محفل با نوای ذکر یا ابوالفضل«ع» و یا حسین «ع» آغاز شد. مراسمی که صفر تا صدش را مردم اداره می‌کردند به دور از تشریفات و تجمل بود. پیر غلامان آقا اباعبدااله الحسین یکی یکی وارد سالن می‌شدند درحالی بر روی کارت‌های ورود به جلسه ساعت ۷ شب قید شده بود تعداد زیادی از همشهریان به عشق آقا زودتر از ساعت خود را به فرهنگسرای شهر بیرجند رسانده بودند.

اینجا زن و مرد، پیر و جوان ذکر لبشان متوسل به ائمه بود و با همان اجرای تعزیه در ابتدای مراسم دلهای‌شان روانه بین الحرمین شد، هنوز از حال و هوای تعزیه (در صحنه‌ای که شمر دست‌های قمر بنی هاشم را نشانه گرفت اما باز هم نتوانست از عظمت شکوه این یار با وفای اباعبداالله بکاهد) نگذشته بود که تمثال شهدایی که برگی از بهار زندگیشان را در هیئت ابوالفضلی خادمی کردند اما در جنگ تحمیلی با صدام، به خیل شهدای صحرای کربلا پیوستند مجلس را مزین به عطر شهدا و شهادت کرد.

بیشتر بخوانید   ۵۸ هزار بسته حمایتی در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

اینجا هرچه می‌دیدی سراسر ذکر و توسل به ائمه اطهار بود. عاشقان قمر بنی هاشم آمده بودند تا بعد از صد سال عزاداری در هیئت ابوالفضلی بار دیگر حاضری خود را در یکصد سالگی این هیئت به ثبت برسانند و زمینه را برای برگزاری همایش بین المللی شه باوفا برای سال آینده فراهم کنند.

آری مردم خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند از دیرباز ریشه اعتقادی و مذهبی قوی نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) دارند.

در خراسان جنوبی از دیرباز سه هیئت بزرگ و قدیمی و ریشه‌دار با عنوان هیئت حسینی، هیئت ابوالفضلی و هیئت صاحب الزمانی وجود دارد که پس از گذشت سال‌های متوالی و گسترش جمعیت و ارتباطات، هیئت‌های دیگری هم به وجود آمدند که از دل همین هیئت‌های بزرگ بود.

هیئت ابوالفضلی بیرجند که شب گذشته مراسم یکصد سالگی خود را با حضور انبوه کثیری از پیرغلامان، مداحان، نوحه خوانان، سینه زنان و ارادتمندان به قمر بنی هاشم برگزار کرد.

گویی خیزش هیئت ابوالفضلی از دل جوانان پیر غلامان محله خیرآباد در یک قرن گذشته بود آنجایی که مردم پای اعتقاداتشان ایستاده بودند و هیچ چیز مانعی برای برپایی مراسم عزادارای برای سیدالشهدا نداشت. آری آنها یک قرن بر مدار قمر نوکری کردند و به ساحت اهل بیت ارادات جستند.

رئیس این همایش معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بود  که در همایش شه با وفا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دوهزار شهید استان خراسان جنوبی به ویژه روح بلند شهید دکتر سید احمد رحیمی که خود در این هیئت سالهای عمرش را عزاداری کرد گرامی داشت و اظهار داشت: یکی از  رویکردهای مهم هیئت‌های مذهبی  کارکرد اجتماعی هیئت‌ها است آنگونه که در استان شاهد حوادث غیر مترقیه مانند سیل و زلزله  هستیم  که در این مواقع هیئت‌ها پای کار می‌آیند.

بیشتر بخوانید   اجرای ۲۴ طرح عمرانی و زیربنایی دردانشگاه بیرجند

سید محمدرضا طالبی گفت: کارکرد هیئت‌های مذهبی موقعیت شناسی و زمان شناسی است به عنوان مثال در هنگام شیوع کرونا هیئت‌های مذهبی با زمان شناسی به موقع و مناسب به کمک مردم و دولت آمدند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی افزود: روحانیون در هیئت‌ها جزو عوامل مهم هستند و یکی از شاخصه‌های مهم هیئت‌ها حضور پر رنگ مردم است هرچند هیئت‌های مذهبی در ایام خاصی از سال به ویژه ماه محرم و صفر نقش پررنگ‌تری دارند اما در دیگر ایام سال نیز به فعالیت فرهنگی مذهبی مختلفی مشغولند.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم درامد یکی از کارکردهای هیئت‌های مذهبی است گفت: در هیئت‌های مذهبی اقشار مختلف جامعه از جمله جوان، نوجوان، زن و مرد حضور دارند و بهترین رسانه است ان گونه که در ایام محرم و صفر می‌بینیم همه اقشار با هر فکر و سلیقه سیاسی برای عزادارای در این مکان‌ها شرکت می‌کنند.

طالبی بیان کرد: این موقعیت‌ها در کمتر برنامه‌ای پیش می‌آید و به عبارتی در هیئت‌های مذهبی می‌توان بهترین بهره‌برداری را داشت به ویژه در موضوع فتنه که همه تلاش دشمن رسوخ به تفکر و اندیشه‌های دینی معنوی مردم است.

وی با بیان اینکه اگر دشمن جنگ ترکیبی را به راه انداخته است، می‌توان از ظرفیت هیئت‌های مذهبی برای جهاد تبیین استفاده کرد گفت: به شکر خدا شاهد حضور هیئت‌های دلسوز و انقلابی هستیم  و از آن جایی که در هیئت‌های مذهبی اقشارمختلف مردم حضور دارند مداحان ما  با هنری که دارند می‌توانند به خوبی جهاد تبیین را ایفا کنند.

بیشتر بخوانید   10 هزار و 375 کیلومتر خطوط تغذیه و توزیع گاز در خراسان جنوبی نشت یابی شد

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر در برهه‌ای از زمان  التهاباتی را شاهد بودیم به این دلیل است که نتوانستیم به نسل جوان به خوبی منتقل کنیم گفت: ضرورت دارد دستاوردهای نظام و انقلاب را به خوبی برای نسل جوان تبیین کنیم.

طالبی با بیان اینکه کارکرد سیاسی هیئت‌های مذهبی هم بسیار مهم است گفت: بصیرت‌دهی در مراسمات ملی مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است و بی بصیرتی آفتی بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به آسیبها در هیئت‌ها گفت: یکنواختی یکی از آسیب‌هایی است که در برخی از هیئت‌های مذهبی دیده می‌شود. هیئت‌های مذهبی باید از نواوری، خلاقیت برخوردار باشند و تحت تاثیر موج‌های به وجود آمده قرار نگیرند و باید جریان سازی انقلابی در وجود ما باشد.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اختلاف بین روحانیت و مداحان در هیئت‌های مذهبی را از دیگر آسیبها دانست و افزود: هیئت‌های بدون مجوز و زیر زمینی از دیگر آسیب‌هایی است که وجود دارد و باید در اعطای مجوز برای هیئت‌ها دقت لازم انجام شود چرا که یکی از برنامه ریزی‌های دشمن در بدنه اعتقادی مذهبی ما است.

طالبی یادآور شد: قرار است در سال آینده مراسم بین المللی شه با وفا در بیرجند برگزار شود.

در انتهای مراسم از کتاب و تمبر هیئت ابوالفضلی بیرجند رونمایی شد.

اعظم انصاری

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها