۳۵ دهیاری خراسان جنوبی از اعتبارات تملک دارایی‌ بهره‌مند می‌شوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده یک قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ۳۵ دهیاری این استان به عنوان دستگاه اجرایی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش “پیام خاوران”، حمید جهانشاهی صبح امروز در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار برگزار شد افزود: موضوع بهره‌گیری از توان دهیاری‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی به منظور شناخت مناسب از ظرفیت مناطق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در سنوات اخیر همواره مدنظر مسئولان بوده است.

وی گفت: با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده یک قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تحت شرایط و فرآیند مندرج در آیین‌نامه می‌توان از این ظرفیت بالقوه استفاده کرد تا دهیاری‌های تایید شده با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بعد از تایید وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه به عنوان دستگاه اجرایی تعریف و از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۴۰۰ گفت: طرح هزینه و درآمد خانوار از سال ۱۳۱۴ تاکنون در کشور اجرا می‌شود و هدف کلی طرح برآورد سالانه میانگین هزینه‌های خانوارها در نقاط شهری و روستایی هر یک از استان‌ها و کل کشور است.

وی افزود: از نتایج طرح برای تامین اطلاعات مورد نیاز حساب‌های ملی و منطقه‌ای، بررسی سیاست‌های رفاه و توزیع درآمد استفاده می‌شود.

جهانشاهی بیان کرد: پرسشنامه طرح از چهار بخش تشکیل شده که در حال حاضر یک هزار و ۱۸۰ قلم اطلاعاتی را داراست و با توجه به نیاز کشور به داده‌های جدید، سالانه به‌روز می‌شود.

وی گفت: از مجموع خانوارهای این طرح یک هزار و ۳۵۲ خانوار مربوط به استان خراسان جنوبی بوده که ۶۵۲ خانوار شهری و ۷۰۰ خانوار روستایی است.

بیشتر بخوانید   ثبت نام 2634 نفر متقاضی در طرح اقدام ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: بیشترین سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوارهای شهری کشور و خراسان جنوبی مربوط به گوشت، برای خانوارهای روستایی کشور مربوط به غلات، نان و آرد اما خانوارهای روستایی خراسان جنوبی مربوط به گوشت است.

وی بیان کرد: کمترین سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی شهری کشور مربوط به روغن و چربی‌ها و در خراسان جنوبی مربوط به ادویه و چاشنی‌ها است همچنین در خانوارهای روستایی کشور کمترین سهم ادویه و چاشنی‌ها و در خراسان جنوبی نوشابه و غذاهای آماده است.

جهانشاهی با اشاره به هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای شهری و روستایی کشور گفت: انواع هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای شهری و روستایی کشور و خراسان جنوبی مربوط به مسکن بوده و کمترین سهم مربوط به تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی است.

وی افزود: به لحاظ درآمد خانوارهای شهری و روستایی بیشترین درآمد از محل درآمدهای متفرقه و درآمدهای حقوق بگیری در رده میانی و درآمد از محل مشاغل آزاد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه هزینه سالانه خانوارهای شهری رتبه ۲۵ و هزینه سالانه خانوارهای روستایی رتبه ۲۹ دارد همچنین رتبه استان از لحاظ درآمد سالانه یک خانوار شهری در کشور ۲۱ و درآمد سالانه یک خانوار روستایی ۲۹ است.

وی تصریح کرد: درآمد و هزینه‌ استان نسبت به کشور پایین بوده و بیشتر هزینه‌کردها در راستای مسکن و دیگر نیازها است.

جهانشاهی گفت: خراسان جنوبی از نظر هزینه شهری در بین هفت استان همجوار رتبه پنجم و از نظر هزینه روستایی در رتبه ششم قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در استان گفت: از این تعداد ۱۶۷ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۲ هزار نفر در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید   درخواست مشوق ها برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی

محمود چاوشان افزود: با توجه به رشد سه درصدی جمعیت دانش‌آموزی در استان اگر سالانه دو دهم درصد فضای آموزشی ساخته شود به میانگین کشوری نزدیک می‌شویم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی پنجمین استان کشور از لحاظ سرانه آموزشی بوده و فقط شهرستان بیرجند از نرم کشوری کمتر است که به خاطر وجود مساکن مهر و نقاط حاشیه‌ای است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد مدارس استان استاندارد و مستحکم، ۴۵ درصد مشمول مقاوم‌سازی و ۱۰ درصد مدارس تخریبی است که غالبا روستایی بوده و خالی از دانش‌آموز است.

وی با اشاره به وجود ۶۰ محله هدف بازآفرینی شهری در هشت شهرستان استان گفت: ۵۸ پروژه در این محلات اجرا می‌شود که ۳۱ پروژه احداث شده، ۱۹ پروژه مقاوم‌سازی شده و هشت پروژه در دست اجرا است.

چاوشان عنوان کرد: تراکم دانش‌آموزی در مدارس محلات هدف بازآفرینی شهری از نقاط ضعفی است که باید با اجرای پروژه‌های جدید تدبیر شود.

وی افزود: در مجموع ۱۵۵ پروژه آموزشی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا بوده که شامل ۸۰ هزار متر مربع است و ۹۰ درصد با مشارکت خیران ساخته می‌شود.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی تاکید کرد: ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است و اعتبارات استانی رشد خوبی داشته و ۶۸ درصد اعتبارات امسال غالبا به صورت نقدی تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: مدرسه سبز در استان هنوز شروع نشده و لازم است عملیات اجرایی ۱۸ پروژه که مطالعات آن انجام شده را زودتر آغاز کنیم.

چاوشان ادامه داد: از ردیف محرومت‌زدایی هم ۷۲ پروژه در استان تعریف شده که تاکنون تخصیص اعتبار نداشته است اما در صورت تخصیص ۳۰۰ کلاس درس تا مهر ماه تحویل خواهد شد.

بیشتر بخوانید   توزیع ۸۵۰۰ تن انواع کالاهای اساسی با قیمت تعادلی در بازار خراسان جنوبی

وی گفت: سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان از این محل تخصیص پیدا کرد که گره‌گشای بسیاری از پروژه‌های خیرساز بود.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها