افزایش دو برابری تصادفات در ایام نوروز/ جاده‌های که شادی عید را به عزا تبدیل می‌کنند

خراسان‌جنوبی در موج اول سفر‌های نوروزی به همراه استان‌های مازندران، فارس، اصفهان و سمنان در صدر حوادث جاده‌ای قرار گرفت و شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی فوتی‌های جاده‌ای هستیم.

به گزارش “پیام خاوران“، خراسان‌ جنوبی استانی کویری با قابلیت‌های گردشگری بالا است که هرساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند و مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است.

همچنین این استان مسیر اتصال جنوب کشور استانی هم‌چون سیستان وبلوچستان، هرمزگان، یزد و کرمان به مشهد مقدس است از این رو مسیر جاده‌های آن اهمیت بسیاری دارد.

آنچه امسال شاهد آن در جاده‌های این استان هستیم افزایش ۱۰۰ درصدی فوتی‌های تصادفات جاده‌ای است موضوعی که با گذشت بیش از ۱۰ روز از سفرهای مسافران، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

افزایش دوبرابری فوتی‌های تصادفات نسبت به سال گذشته

بنابر اعلام پلیس راه خراسان‌جنوبی از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون ۱۴۷ فقره تصادف در محورهای استان روی داده است که در این تصادفات ۲۱۶ نفر مصدوم و ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

فوتی‌های این تصادفات مربوط به ۱۳ فقره تصادف بوده و نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است. همچنین ۸۶ درصد فوتی‌های تصادفات این مدت، سرنشینان خودروها و ۱۴ درصد رانندگان بوده‌اند که نشانگر ضرورت بستن کمربند برای سرنشینان جلو و عقب خودرو است.

آماری که به حدی نگران‌کننده شد که خراسان‌جنوبی در موج اول سفر‌های نوروزی به همراه استان‌های مازندران، فارس، اصفهان و سمنان در صدر حوادث جاده‌ای قرار گرفت.

موضوعی که نگرانی مسافران نوروزی را در پی داشت، علی عرب یکی از مسافران نوروزی است که از دوم فروردین ماه وارد بیرجند شده است از شلوغی جاده‌ها گلایه کرد و افزود: جاده‌های کویری نسبت به سایر جاده‌ها خستگی بیشتری را برای رانندگان در پی دارد از این رو باید بیشتر در این جاده مراقبت کرد.

وی که بیشترین علت تصادفات را بی‌احتیاطی رانندگان می‌داند، گفت: ما از مشهد به سمت قم رفتیم و از جاده‌های کویر از سمت طبس وارد بیرجند شدیم که این مسیر نسبت به سایر مسیرهای جاده‌ای به علت کویری بودن بیشتر سبب خواب آلودگی می‌شود از طرفی رانندگان می‌گویند چون مسیر کویر است به راه ادامه می‌دهیم تا به مقصد برسیم اما متاسفانه در اشتباه هستند چراکه بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد رخ می دهد.

افزایش ۱۰۰ درصدی فوتی‌های نوروزی

آمار تلفات جاده‌ای خراسان‌جنوبی در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷۵ درصد افزایش داشته است به طوری که سال گذشته از ۱۵ اسفند تا ۱۴ فروردین، ۱۱ نفر بر اثر تصادف در جاده‌های خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در نوروز امسال تاکنون که تنها موج اول سفرهای نوروزی گذشته است ۲۲ نفر جان باخته‌اند که این آمار نگران کننده است.

سرهنگ رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی می‌گوید: ۸۶ درصد فوتی‌های تصادفات این مدت، سرنشینان خودرو‌ها بوده اند که کمربند ایمنی را نبسته بودند.

بیشتر بخوانید   پیش بینی برداشت 47 تن گندم در استان خراسان جنوبی

۶۰ درصد تصادفات واژگونی است

وی خاطرنشان‌کرد: حوادث ایام عید بیشتر واژگونی است و ۶۰ درصد تصادفات از نوع واژگونی و خروج از جاده است که با بستن کمربند شدت حوادث پایین می‌آید.

نیمه‌های شب و عصرها، ساعات مرگبار تصادفات است

بیشترین تصادفات منجر به فوت در خراسان‌جنوبی در محور‌های شهرستان‌های طبس، بیرجند و فردوس از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و از ساعت یک تا چهار بامداد روی داده است.

به گفته رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی ۹۲ درصد تصادفات به ترتیب توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، تجاوز به چپ و رعایت نکردن حق تقدم بوده است.

سرهنگ رضایی تصریح‌کرد: رانندگان در ساعاتی که باید استراحت کنند، رانندگی نکنند؛ ۸۰ تا ۸۵ درصد حوادث رانندگی منجر به فوت در ساعات پایانی شب و بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ رخ می‌دهد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه مبارک رمضان بیشترین تردد را در جاده‌های استان ۲ ساعت قبل از افطار و ۲ ساعت بعد از افطار و بعد از نماز صبح داشته باشیم که در این ساعات تیم‌های پلیس راه را در جاده‌ها افزایش داده‌ایم.

حادثه واژگونی اتوبوس مشهد – زابل با بالاترین تلفات

دوم فروردین امسال بود که اتوبوس مشهد_زابل در ۵ کیلومتری شهر مود بر اثر لغزنده بودن جاده و خواب آلودگی راننده واژگون شد و ۵ کشته و ۴۱ مصدوم برجای گذاشت.

این حادثه ساعت ۰۴:۰۶ بامداد رخ داد که در پی آن اتوبوس مشهد که به مقصد زابل در حال حرکت بود در کیلومتر ۲۵ جاده بیرجند – سربیشه واژگون شد.

در جریان این حادثه ۱۱ تیم امدادی و اورژانسی به مجروحین حادثه امدادرسانی کردند.

هر فوتی، یک نمره منفی برای فرمانداران

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در جلسه مشترک شورای راهبری تصادفات و خدمات سفر در خراسان جنوبی گفت: راهبری تصادفات در شهرستان‌های خراسان جنوبی بر عهده فرمانداران است و به ازای هر فوتی، نمره منفی به فرماندار تعلق می‌گیرد.

وی تصریح‌کرد: فرمانداران باید از تمام ظرفیت شهرستان حوزه خودشان استفاده و هر کجا نقطه کوری وجود دارد را کنترل و مدیریت کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی تأکیدکرد: تمامی دستگاه‌های مربوطه و فرمانداران باید به صورت جدی در نوروز ۱۴۰۲ پای کار باشند تا تعداد تلفات جاده‌ای استان به حداقل و صفر برسد.

آمار نگران‌کننده تصادفات جاده‌ای خراسان‌جنوبی

از ضرب الاجل استاندار خراسان جنوبی ۱۰ روز می‌گذرد و در این مدت نه تنها تلفات جاده‌ای کاهش نداشته بلکه آمار‌ها نگران کننده شده و خراسان جنوبی در ردیف استان‌های پرحادثه در نوروز قرار گرفته است.

هم چنین مسئولان پلیس راهور کشور چندی پیش اعلام کردند که در موج اول سفر‌های نوروزی استان‌های مازنداران، فارس، اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی در تعداد حوادث ترافیکی و فوتی‌های جاده‌ای رکورددار در کشور هستند.

بیشتر بخوانید   چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در بیرجند به ایستگاه ششم رسید

تحلیل آمار تصادفات جاده‌ای خراسان‌ جنوبی نشان می‌دهد توجه نکردن به جلو با ۸۴ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با ۴۶ درصد و تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز با ۱۲ درصد مهمترین علت تصادفات در نوروز امسال است.
هر چند کارشناسان می‌گویند رفع نقاط حادثه خیز و افزایش استراحتگاه‌های جاده‌ای در کاهش تصادفات و تلفات مؤثر است، اما این رانندگان هستند که می‌توانند با استراحت کافی و عجله نکردن در رسیدن به مقصد، نورور را با خاطره‌ای خوش سپری کنند.

اهمیت افزایش و فوتی‌های تصادفات جاده‌ای سبب شد تا دوباره مسئولان استان را به کمیسیون ایمنی راه‌های خراسان‌جنوبی بکشاند و این بار استاندار خراسان‌جنوبی با لحنی جدی به همه دستگاه‌های مرتبط با ایمنی و ترافیک و فرمانداران ماموریت داد.

اجرای طرح ویژه ترافیکی و ایمنی

جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی این بار جدی وارد این جلسه شد تا با ارائه راهکاری بتواند جلوی این تصادفات را بگیرد از این رو همه دستگاه‌های مرتبط را وارد میدان کرد و گفت: لازم است طرح ویژه ترافیکی و ایمنی با تامین امکانات و نیروی انسانی لازم به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای در این استان اجرا شود.

وی خاطرنشان‌کرد: این طرح با همکاری اورژانس، راهداری، هلال احمر و پلیس راه و با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و پشتیبانی فرمانداران تهیه و برای روزهای پایانی تعطیلات نوروزی از ۱۱ تا ۱۵ فروردین ماه اجرا شود تا مسافران با آسودگی بیشتری به مقصد برسند.

استاندار خراسان جنوبی خواستار اقدامات نو و موثر در راستای کاهش تصافات جاده‌ای استان شد و گفت: علاوه بر توجه به همه محورهای مواصلاتی باید نسبت به محورهای فردوس – بشرویه، دیهوک – طبس و دیهوک – راور حساسیت بیشتری داشته باشیم.

قناعت ادامه داد: تعامل، هم‌افزایی و همدلی خوبی بین دستگاه‌های متولی در استان وجود دارد و همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی پای کار آمدند.

ایجاد کمپ استراحت در ۱۸ نقطه حادثه‌خیز خراسان‌جنوبی

وی گفت: امسال در ۱۸ نقطه حادثه‌خیز خراسان جنوبی سیاه چادرها و کمپ‌هایی برای استراحت رانندگان ایجاد شد و در مجموع اقدامات خوبی صورت گرفته است.

قناعت افزود: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل انسانی زمینه‌ساز ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادفات در محورهای مواصلاتی استان بوده اما باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا در صورت امکان حتی جلوی یک فوتی را بگیریم.

شرایط نامطلوب خراسان‌جنوبی در تصادفات برون شهری

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی در اکثر شاخص‌هایی که وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی ارائه می‌کنند وضعیت بسیار خوبی دارد و تنها در بخش تصادفات برون شهری و فوتی‌های ناشی از آن شرایط مطلوبی نداریم.

بیشتر بخوانید   تولید محتوای علمی بر اساس مبانی اسلام در آموزش و پرورش دنبال شود

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر رفع نقاط ضعف احتمالی، تقویت نقاط مثبت و پای کار بودن همه دستگاه‌های متولی تا پایان طرح نوروزی گفت: فرمانداران استان تا پایان روز ۱۵ فروردین باید در مسائل مرتبط با ستاد اجرایی خدمات سفر به صورت خاص و ویژه پای کار باشند.

وی افزود: بعد از موضوع مهم تلاش برای کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات، تامین ارزاق عمومی، اسکان مسافران و ایمنی جاده از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

فوت ۲۲ نفر از ابتدای مسافرت‌های نوروزی تاکنون

قناعت تصریح کرد: موضوع ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نه تنها باید دغدغه پلیس باشد بلکه باید به صورت خاص و ویژه دغدغه همه ما باشد چرا که فوت ۲۲ نفر از هموطنان ما در محورهای مواصلاتی استان طی نوروز امسال و در فصل شادی و سرزندگی بسیار تلخ است.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی درباره آمار بالای تصادفات جاده‌ای استان در نوروز ۱۴۰۲ اظهارکرد: دلایل متعددی سبب بروز این وضعیت شده که مهمترین و اساسی‌ترین آن، رعایت نکردن اصول فنی و تردد ایمن در سطح جاده‌ها توسط کاربران جاده‌ای است.

وی با اشاره به این‌که ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها روی می‌دهد افزود: رانندگان در حالت خواب‌آلودگی از رانندگی در جاده‌ها پرهیز کنند و از سرعت و سبقت غیرمجاز بپرهیزند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ارتقاء فرهنگ ترافیکی در جامعه را ضروری دانست و گفت: با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شاهد سفرهای ایمن‌تر در جاده‌های استان و کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی خدمات سفر برای ارائه خدمات به مردم و مسافرانی که وارد استان می‌شوند از مدت‌ها قبل فعال شده و تمهیدات لازم برای سفر ایمن مسافران را در دستور کار دارد.

همه دستگاه‌ها برای کاهش تصادفات پای کار هستند

عباس‌زاده گفت: همه ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی در حوزه‌های مختلف از جمله راهداری، هلال احمر، اورژانس جاده‌ای و پلیس برای استفاده ایمن و بهتر از محورهای مواصلاتی استان به کار گرفته شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی پای کار آمده‌اند.

وی افزود: ایجاد پویش همراهان سفر ایمن زمینه و انگیزه‌ای برای مسافران و رانندگان فراهم می‌کند تا در ۳۰ کیلومتری شهرها استراحت کرده و بعد ادامه مسیر دهند.

بنا بر این گزارش، امیدواریم علاوه بر اقدامات مسئولان خراسان‌ جنوبی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای، مسافران نوروزی نیز دستورالعمل‌های رانندگی ایمن را جدی بگیرند و با استراحت کافی در جاده‌های استان برانند تا بیشتر از این شاهد تصادفات و فوتی‌های جاده‌ای نباشیم.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها