۵۰۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید برای ۱۸ کلانشهر کشور/ آگاهی از وقوع زمین‌لرزه حتی درحد چند ثانیه طلایی

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: با توجه به توسعه و راه اندازی ۷۰۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید درکشور، جهت راه اندازی این سامانه برای ۱۸ کلانشهرحداقل ۵۰۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید دیگر نیاز است.

به گزارش ” پیام خاوران “ ،محمدرضا ابراهیم پور در سفر به خراسان جنوبی وحضور در اداره کل راه و شهرسازی استان به منظور برنامه ریزی و نصب تعدادی دستگاه شتابنگار اظهار داشت: باتوجه به شدت خسارات ناشی از زمین‌لرزه که از مخربترین و ناشناخته‌ترین پدیده‌های طبیعی است، آگاهی از وقوع زمین‌لرزه، حتی درحد چند ثانیه طلایی نیز می‌تواند در کاهش خسارات جانی و مالی تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی گفت: توجه به توسعه و بروز رسانی ایستگاههای شتابنگاری جهت راه اندازی سامانه های هشدار سریع و پاسخ سریع زلزله، از جمله تأثیرگذارترین اقدامات قابل انجام جهت حفظ جان و پیشگیری از صدمات در هنگام وقوع زمین لرزه است.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با بیان اینکه مرکز تحقیقات درحال تعبیه سامانه پاسخ سریع زمین‌لرزه برای ۱۸ کلانشهر باخطر لرزه ای بالا است افزود:در این سامانه نشان می‌دهد که بعد از زمین‌لرزه کدام ناحیه بیشترین خسارت را داشته است.

این کارشناس مسئول ادامه داد: این سیستم در زمان وقوع زلزله شتاب زمین در نقاط مختلف را ثبت ودرکمتر ازچند دقیقه به مرکز کنترل ارسال تا نقشه لرزش زمین در آن منطقه که نشان‌دهنده توزیع شتاب در گستره منطقه لرزه خیزی را نشان دهد.

وی افزود: این سامانه با درنظر گرفتن شرایط زمین‌شناسی، معابر وتعداد طبقات ساختمان و خیلی از اطلاعات شهری دیگر نقشه‌یی به عنوان نقشه خسارت تولید می‌کند تا به مدیریت بحران اعلام ‌شود که بیشترین نیروهای امدادی باید به کدام ناحیه فرستاده شوند.

ابراهیم پور تصریح کرد:با توجه به توسعه و راه اندازی ۷۰۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید درسطح کشور، جهت راه اندازی این سامانه برای ۱۸ کلانشهرحداقل ۵۰۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید دیگر نیاز است که مستلزم تامین اعتبار جهت خرید دستگاههای نسل جدید بیشتر هستیم، همچنین جهت آماده سازی زیر ساخت ایستگاههای جدید جانمایی شده همکاری وهماهنگی مدیریت بحران استان و دستگاههای ستادی و اجرایی در سطح استانها را خواستار هستیم.

بیشتر بخوانید   زلزله نهبندان خسارتی نداشته است/ اعزام 3گروه پیشرو به نهبندان

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور افزود: ازمهمترین کاربردهای دیگر دستگاه شتابنگار، رفتارنگاری ساختمانها و سازه های مهم و بلندمرتبه است که باید درشهرها در حال توسعه، که شاهد رشد و گسترش روز افزون ساختمانهای بلند برچهره خود هستند مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور ادامه داد: شناخت كافي از اين موضوع و قانون و مقررات كنترل كننده جهت احداث ساختمانهای بلندمرتبه برای نخستین باردر کشور به اثرگذاری آن، کاهش خطرپذیری در برابر مخاطرات مختلف و افزایش کارایی در هنگام بحران در سطوح مختلف برنامه ریزی،شهرسازی و معماری با توجه به قوانین صادره باید مورد توجه دستگاههای اجرایی و نظارتی قرار گیرد.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها