ثبت ۷۶۶۹ رشته قنات خراسان جنوبی در سامانه اطلاعات مکانی قنوات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از شناسنامه دار کردن ۶ هزار و ۱۰۰ قنات استان خبر داد و گفت: ۷ هزار و ۶۶۹ رشته قنات استان خراسان جنوبی در سامانه اطلاعات مکانی قنوات ثبت شده است.

به گزارش “پیام خاوران” مهدی جعفری در ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: قنات روح روستا و مطالبه اول روستاییان از این سازمان است. بارندگی‌های امسال بر میزان آبدهی قنوات تاثیرگذاری چندانی ندارد.

وی گفت: ۷ هزار و ۶۶۹ رشته قنات استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات ثبت شده است و توجه به آبخیزداری باید در دستور کار قرار گیرد چرا که یک نیاز اساسی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب حوزه قنوات در استان ۱۸ میلیارد تومان است گفت: تاکنون تنها ۷ میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد تخصیص یافته است.

قنوات بهترین مدل سازگاری با کم آبی هستند

مدیر آب‌ و خاک و امورفنی‌ و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: قنوات بهترین مدل سازگاری با کم آبی هستند که همواره نجات بخش جامعه بشری در بحران‌های خشکسالی و حفظ کانون جمعیتی روستاها است.

اکبر محمدی به شناسنامه‌دار کردن بالغ بر ۶ هزار و ۱۰۰ رشته قنات استان اشاره کرد و از گردآوری و تنظیم بانک اطلاعات مقنیان خبر داد و گفت: اطلاعات ۴۰۰ نفر در این حوزه انجام شده است.

وی به سخت و طاقت فرسا بودن شغل مقنی‌گری اشاره کرد و گفت: فعال نبودن انجمن صنفی مقنیان و عدم حمایت از سوی دستگاه‌ها و مسئولان (بیمه مقنی‌ها، سنوات، سختی کار، بازنشستگی) و در نتیجه عدم تمایل افراد به این حرفه از دیگر مشکلات پیش روی این افراد است.

۱۳۰۰ کیلومتر قنوات استان احیا شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه به تاکید ویژه رئیس جمهور مبنی بر مرمت و احیای قنوات استان خراسان‌ جنوبی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله رئیسی اخیرأ پیگیر احیای قنوات استان از مسئولان بوده و تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات به دستور رئیس جمهور بوده است.

بیشتر بخوانید   تولید سالانه ‌۱۹ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی

علیرضا عباس زاده در ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان اظهار داشت: پروژه‌هایی که با مشارکت مردم انجام می‌شود از قبیل قنوات باید در اولویت قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بر برقراری بیمه تامین اجتماعی و حل مشکل بیمه ۴۰۰ مقنی در سطح استان تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول کشور از نظر تعداد قنوات را دارد، گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست در پیشرفت فیزیکی قنوات کشور را در سال گذشته کسب کرده است. در مجموع بالغ بر چهار هزار کیلومتر قنوات در سطح استان داریم که از این میزان تاکنون یک هزا و ۳۰۰ کیلومتر احیا شده است.

عباس‌زاده بر برگزاری جلسات ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان به صورت فصلی تاکید کرد و سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به قرار گرفتن مقنی‌ها در لیست مشاغل حوزه کشاورزی اقدام کنند.

در این جلسه مصوب شد تطابق آمار قنوات استان بین دو مجموعه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها