اختصاص۶۷ میلیارد تومان به حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تخصیص ۶۷ میلیارد تومان به حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، اکبر محمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد.

وی از تخصیص ۶۷ میلیارد تومان اعتبار به این حوزه در سال جاری خبر داد و گفت: از این رقم ۴۷ میلیارد تومان استانی و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.

به گفته وی آمار ثبت شده استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار و ۶۰۰ رشته است که باید این آمار توسط شرکت آب منطقه‌ای استان ثبت شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: میزان آب استحصال شده از چاه‌ها در سال جاری ۵۶۰ میلیون متر مکعب، قنوات ۱۹۷ میلیون مترمکعب و چشمه‌ها ۳۱ میلیون متر معکب است که در مجموع حدود ۷۸۸ میلیون مترمعکب آب استحصال شده از این سه بخش است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد این آب استحصال شده در حوزه قنوات است، افزود: آب قنوات با کیفیت و شیرین است. باید در بحث قنوات بیش از گذشته تلاش کنیم که پروژه‌های احیای قنوات را در سطح استان اجرا کنیم. ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند هستند که برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی توسط کشاورزان به خوبی رعایت می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، احداث، تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب، یکپارچه سازی، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی سنتی و ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از دیگر برنامه‌های در دستور کار این مدیریت است.

بیشتر بخوانید   پویش همراهان سفر ایمن در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

وی یادآور شد: مطالعات خاک در حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی استان در سال جاری انجام می‌شود. در بحث اعتبارات استانی از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ میلیارد تومان اعتبارات مصوب داشته‌ایم که از این رقم تاکنون ۴۷ میلیارد تومان تخصیص یافته که بیشترین درصد آن مربوط به حوزه قنوات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  در بخش اعتبارات ملی نیز در حوزه آب و خاک، ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب داشته‌ایم که از این رقم ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که در این بخش نیز قنوات،  بیشترین سهم از اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها