واردات سنگ آهن از افغانستان به خراسان جنوبی میتواند تجارت خوبی را رقم زند

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه گاهی به خوبی بازار افعانستان را نمی شناشیم گفت: واردات سنگ اهن از افغانستان میتواند تجارت خوبی را رقم زند

به گزارش” پیام خاوران ”  مرتضی صفدری زاده، در شورای مبادلات مرزی با بیان اینکه  منطقه ویژه اقتصادی با توجه به گرایش‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و حمایتی سعی کرده میزبان سرمایه گذارهای متقاضی برای حضور در عرصه فضای کسب و کار در این رشته ها باشد.اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از موتورهای محرک نقش خود را ایفا می‌کند و متناسب با فضای اقتصادی حاکم سعی می‌کند که بهترین دستاورد را برای جامعه پیرامون خود داشته و در خدمت توسعه صادرات کالای ایرانی به کشور افغانستان تلاش می‌کند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه تا امروز متناسب با شرایط توانسته‌ایم پاسخگوی متقاضیان باشیم  و با همت مدیران اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سعی شده بیشترین خدمت را در خصوص میزبانی داشته باشیم.

صفدری زاده  ادامه داد:توسعه اقتصادی به جز همراهی بخش خصوصی امکان ندارد و فعال سازی و معرفی بخش خصوصی می‌تواند به عنوان یکی از رسالت های رسانه ها بیان شود.

وی بیان کرد: با توجه به تمکن مالی می‌شود در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کرد و نتایج مادی و معنوی که اثراتی در نگاه مربوط به بخش توسعه و بخش فضای کسب و کار است را بهتر معرفی کرد و نمود داشت.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی از نظر مزیت، مزیت‌های فراوان تری نسبت به برخی از نقاط توسعه یافته کشور داریم؛ درست است ممکن است برخی محدودیت‌هایی داشته باشیم اما این محدودیت‌ها نمی‌تواند توجیهی برای عدم توسعه یافتگی استان باشد.

وی با بیان اینکه اگر امروز می‌خواهیم به یک نقطه روشن تری برسیم به نظر می‌رسد بخش خصوصی باید تحریک شود و با نگاه تعلق خاطر پای کار اقتصاد بیاید؛گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر از لحاظ آماری نیز خراسان جنوبی در بحث اشتغال زایی، درصد بیکاری، امنیت سرمایه گذاری و … نتایج خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید   کمک به افزایش توان رقابتی فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در دستور کار است

وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی در این بخش رسالت خود می‌داند که هم در این بخش ارتباط خود را با رسانه‌ها و بدنه جامعه قوی کرده و منطقه ویژه را مامن امنی برای سرمایه گذارها بداند؛ با توجه به سیاست‌هایی که در راهبرد منطقه ویژه اقتصادی است ما را به این نتیجه رسانده که این سیاست درست و منطقی بوده است.

صفدری زاده با بیان اینکه در حوزه سایت مرزی که یکی از مزیت های استان هم مرز بودن با کشور افغانستان است علی رغم شرایط بی ثباتی که در کشور افغانستان به وجود آمد و حکومت دست به دست شد اما شرایط مراودات ما با افغانستان کنترل شد گفت:  تجارت با همان هارمونی که از قبل ایجاد شده بود مدیریت شد و در بحث روند تجارت و صادرات کالای ایرانی به افغانستان شاهد مشکلی نبودیم.

صفدری زاده به فعالیت مرز ماهیرود اشاره و تصریح کرد: علی رغم فعال بودن مرز میلک و دوغارون اما موقعیت مرز ماهیرود به دلیل استراتژیک بودن این مرز مورد استقبال تجار است و در حال حاضر فعالیت تجاری از مرز ماهیرود با کشور افغانستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال‌ها  اتفاقات خوبی در مرز ماهیرود رقم خورده است اظهار داشت: با توجه به نوپا بودن و کسب سهم عمده از صادرات ایران از این معبر مرزی، دلیل  پشتکار همه مسئولان و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه آنچه باید توجه شود اینکه یا ما به وضعیت موجود معبر ماهیرود راضی هستیم یا باید آن را  ارتقا دهیم افزود: برای رسیدن به اهداف باید جلو برویم و از سوی دیگر با وجودی اینکه در خرده فروشی‌های مرزی که از نظر اقتصادی بالایی برخوردار است اما خرده فروشی در این معبر انجام نشده است.

بیشتر بخوانید   آماده باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر خراسان جنوبی در پی زلزله افغانستان

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه گاهی مشخص است شناخت کافی از بازار افغانستان نداریم گفت: همیشه تصورمان این است هر کالایی امکان وارد شدن آن به ایران وجود دارد در حالی که طبق شرایط قانونی حاکم بر مبادلات مرزی برای ورود کالاها اعلام می‌شود و باید  تحت نظارت گمرک وارد شود.

صفدری‌زاده با بیان اینکه اگر تک بعدی بنگریم دچار گرفتاری و روزمرگی می‌شویم گفت: ما شناخت کافی به بازار افغانستان نداریم در حالی که  فرصت‌های زیادی وجود دارد و گاهی فقط بر یک سویه بودن روابط کالاها  گلایه داریم در حالی که اگر بتوانیم با رایزنی والی فراه مجوز واردات سنگ آهن از افغانستان را  بگیریم در واقع می‌توانیم به صرفه اقتصادی زیادی دست یابیم و با این کار  تجارتی خوب عاید ما می‌شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌های مرز زیاد است ادامه داد: ما معتقدیم باید کار اقتصادی را درست انجام دهیم و در کنار آن همه به مسئولیت اجتماعی خود به خوبی عمل کنیم.

انتهای پیام

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها