علامه مصباح علوم حوزه و دانشگاه را به هم پیوند داد

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی گفت: علامه مصباح یزدی علوم حوزه و دانشگاه را به هم پیوند داد.

به گزارش “پیام خاوران” حجت الاسلام اکبری مطلق مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای گرامیداشت یاد و نام آیت الله مصباح یزدی، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح فرزند علامه مصباح (ره) به همراه خانواده به خراسان جنوبی دعوت شده‌اند.

وی افزود: این مهمان بزرگوار روز 20 دی ماه وارد استان می‌شوند که از جمله برنامه‌های حضور ایشان، دیدار با آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان، حضور در همایش نخبگانی استان که در سالن غدیر و با حضور نخبگان، دانشگاهیان، روحانیت، کارمندان ادارات و … برگزار می‌شود، جلسه با اساتید حوزه علوم اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی و حضور در مراسم بزرگداشت عمومی در مسجد امام حسین(ع) خواهد بود.

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زندگی آیت‌الله مصباح به سه دوره قبل از انقلاب اسلامی، دوران انقلاب تا اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 تا پایان عمرشان تقسیم می‌شود گفت: از مهمترین فعالیت‌های ایشان در قبل از انقلاب اسلامی مبارزات دوران ستمشاهی و آشناکردن افراد با مباحث دینی در نشریه توحید است. بعد از انقلاب اسلامی هم در حالی که بیشتر افراد وارد کارهای اجرایی شدند، اما ایشان به سراغ کارهای علمی رفتند و دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، موسسه در راه حق، سنگ بنای دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز و موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) را پایه گذاری کردند.

وی بیان کرد: علامه مصباح یزدی شخصیت چند بعدی هم از حیث مبارزات دوران طاغوت و هم به ویژه در مباحث علمی داشتند، در واقع ایشان در عرصه‌های علمی یک شخصیت سرآمد بودند و در این زمینه حضور میدانی داشته و تئوری پردازی بر اساس مبانی دینی داشتند.

بیشتر بخوانید   رشد 207 درصدی درآمد پست خراسان جنوبی/ رشد 6 درصدی مرسوله‌های پستی از استان

اکبری‌مطلق با اشاره به روحیه آزاداندیشی علامه مصباح یزدی، اظهارداشت: در حالی که در دوران قبل از انقلاب،  حوزه و دانشگاه هر کدام فعالیت جداگانه‌ای داشتند، اما علامه مصباح شخصیتی بود که توانست برای اولین بار بنیه‌های علوم جدید را با علوم قدیم پیوند دهد.

وی گفت: ایشان در موسسه امام خمینی(ره) توانست شاگردان قوی را پرورش دهد که این شاگردان؛ هم در علوم حوزوی و هم علوم دانشگاهی فعالیت دارند و کار می‌کنند.

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی افزود: ایشان هیچگاه بسته فکر نمی کرد و حتی دانشجوهایش را به کشورهای اروپایی می فرستاد تا درس بخوانند و به سلاح روز مجهز شده و برگردند. او طلاب را به سمت رشته‌های علوم انسانی، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، حقوق اسلامی، مدیریت، علوم سیاسی و … سوق می داد تا مثلا هر کسی که بخواهد یک طلبه باشد؛ مدیرهم باشد یا مثلا علوم سیاسی و … هم بداند. در واقع ایشان افراد را در حیطه خاصی محدود نمی کرد، بلکه فضا را باز می کرد تا در فضای علمی مختلف حرکت کنند.

اکبری مطلق عنوان کرد: آیت‌الله مصباح تا پایان دهه 70 تالیفات متعددی در زمینه‌های مختلف حقوق اسلامی، معارف از جمله خداشناسی، انسان شناسی، نبوت و … داشت و در مباحث سیاسی هم مقدماتی را به تحریر درآورد.

وی افزود: آیت‌الله مصباح در مباحث مربوط به اصل حکومت و ولایت فقیه نیز کتاب دارد و شاگردانی پرورش داد که کارهای وسیعی را در جامعه انجام می‌دهند، به ویژه طرح ولایت که خیلی از دانشجویان را در برابر هجمه دشمن بیمه کرد و از برکات عظیمی است که در زندگی ایشان بود و هنوز هم ادامه دارد و هر ساله دانشجویان را بهره‌مند می‌کند.

بیشتر بخوانید   فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند 6 و 7 تیرماه میزبان پروازهای رفت حج تمتع است

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی تصریح کرد: آیت‌الله مصباح در مباحث علمی و فرهنگی هم خدمات ارزنده‌ای داشتند و از دهه 80 به بعد تلاش می کردند تا شاگردانی را آماده کنند که خدمات علمی و فرهنگی ایشان را ادامه دهند.

وی در زمینه تخریب شخصیت علامه مصباح یزدی نیز اظهارکرد: در اواخر دهه 70 که متوجه شدند علامه مصباح از نظر علمی یک شخصیت قوی است و می‌تواند پاسخگوی شبهاتی باشد که عده‌ای مغرض مطرح می کردند، جنگ روانی شدیدی در مورد ایشان شروع شد و هر آنچه که شخصیت ایشان بود، خلاف آن را مطرح می‌کردند، اما خوشبختانه ایشان در برابر این هجمه‌ها به خوبی مقاومت کرد.

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح به عنوان پایه گذار علوم انسانی اسلامی شناخته می‌شود، گفت: دغدغه اصلی ایشان علوم انسانی بود و عقیده داشتند که اگر نتوانیم علوم انسانی را جهت دار جلو ببریم، دشمن با جهت دار نشان دادن آن، هر کار روبنایی که انجام دهیم را از زیربنا تخریب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایشان معتقد بودند که علوم انسانی یک کار زیربنایی است و مدیریت جامعه باید دست ما باشد و نباید به دیگران اجازه مدیریت دهیم. بر همین اساس هم تلاش می کردند که به همه چیز جهت اسلامی دهند، مثلا مدیریت را به سمت مدیریت اسلامی، روانشناسی را به سمت روانشناسی اسلامی و جامعه شناسی را به سمت جامعه شناسی اسلامی ببرند. البته نه اینکه ایشان مثلا بخواهد جامعه شناسی را از بین ببرد؛ بلکه تلاش می‌کردند تا شیرازه و اصل این رشته از متون اسلامی نشأت بگیرد نه از یک تفکر غیر اسلامی.

بیشتر بخوانید   محموله فوم سنگین برای خاموش کردن آتش پالایشگاه هیدروکربن در راه انتقال به خراسان جنوبی

اکبری‌مطلق افزود: چون علامه مصباح این دغدغه را مطرح می کرد که علوم انسانی از سرچشمه  اسلامی حرکت می کند، ایشان به عنوان معمار علوم انسانی اسلامی شناخته می‌شود که البته خودشان هم تلاش می‌کردند تا موسساتشان را به این سمت سوق دهند.

وی با اشاره به چهره علمی ناشناخته علامه مصباح برای مردم و لزوم شناخت ایشان، گفت: کار فرهنگی برای شناساندن افراد خیلی سخت است، حتی شخصیت علمی امام خمینی(ره) هم برای مردم شناخته شده نیست و مردم ایشان را به عنوان معمار و رهبر عظیم انقلاب می شناسند اما اینکه ایشان یک شخصیت علمی قوی است و قوت علمی اش توانسته انقلاب اسلامی را به ثمر برساند، برای مردم معرفی نشده است.

مسئول ستاد بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی در خراسان جنوبی ادامه داد: آیت الله مصباح هم همینطور است و شخصیت ایشان در بحث‌های علمی پیچیده شده است، اما معمولا افراد سراغ بحث‌های علمی و فرهنگی نمی‌روند، چرا که نتیجه این مباحث در بلند مدت است و بعد از چندین سال اثرش را می گذارد.

وی اظهار داشت: خیلی از شخصیت‌های ممتازی که در جامعه ما کار می‌کنند و حرف می‌زنند، حرفشان برگرفته از مبانی فکری آیت‌الله مصباح است، اما چون این افراد مثلا در 15 سال قبل از مباحث علامه مصباح بنیان خود را ساخته و حالا در دولت، مجلس، دانشگاه یا … کار می‌کنند، اکنون ممکن است خیلی‌ها اثر آیت الله مصباح را درک نکنند و نبینند و در حالی که سرچشمه و بنیان فکری همه اینها آیت الله مصباح است، اما معرفی نمی‌‎شود.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها