پیشی گرفتن آنفلوانزا از کرونا در خراسان جنوبی

بیماری تنفسی آنفلوانزا پاییز امسال در خراسان جنوبی از کوید ۱۹ پیشی گرفت.

به گزارش “پیام خاوران“، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست خبری با عنوان بیماری‌های حاد تنفسی با اولویت آنفلوانزا، گفت: نمونه گیری از هفته اول مهر تا هفته اول آبان روند افزایشی داشته و موارد مثبت کوید ۳ برابر و آنفلوانزا ۷ برابر شده است.

شایسته افزود: در مهر و زمان پیک بیماری هزار و ۳۰۰ نمونه آنفلوانزا گرفته شده که ۲۳۰ مورد مثبت شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شیوع این بیماری و اوج گیری این بیماری در مهرماه بوده است.

شایسته با بیان اینکه روزانه به صورت میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تست مراجعین نسبت به بیماری آنفلونزا مثبت می‌شود افزود: همچنین ۱۰درصد تست‌های مثبت مرتبط باافراد مبتلا به کروناست.

وی با بیان اینکه آنفلونزا شیوع پیدا کرده از نوع آنفلونزای A  است گفت: تست‌ها کاملا رایگان انجام می‌شود و این درحالیست که هزینه هر تست بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: امسال تاکنون ۴ هزار دوز واکسن آنفلوانزا در دو مرحله دریافت کردیم که بیش از ۲ هزار دوز آن از نوع واکسن ایرانی است.

شایسته با بیان اینکه، تزریق واکسن بهترین و موثرترین راه جلوگیری از ویروس و عوارض بیماری است افزود: این واکسن‌ها ۴۰ تا ۶۰ درصد ایمنی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه واکسن‌های وارداتی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد به مادران باردار تزریق شده است گفت: خانم‌های سالمند هم واکسن رایگان دریافت کردند.

شایسته بااشاره به نحوه‌ی انتقال این بیماری گفت: هسته اولیه این بیماری در مدارس شکل می‌گیرد و افراد در محیط‌های سربسته و شلوغ از طریق هوا بیشتر در معرض بیماری هستند.

بیشتر بخوانید   مشارکت 328 هزار و 643 نفر از خراسان جنوبی در طرح غربالگری سلامت

وی همچنین با بیان اینکه در سطوح نیز این ویروس باقی می‌ماند افزود: با لمس امکان انتقال وجود دارد، بنابراین شستشوی دست‌ها به صورت مکرر توصیه می‌شود.

شایسته با بیان اینکه علائم کرونا و آنفلونزا کمی متفاوت است گفت: با شروع کوچیکترین سرما خوردگی نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک نیست و بیماری‌های ویروسی نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ندارد.

وی افزود: در بخش خصوصی نیز بیش از ۱۱ هزار واکسن آنفلوانزا امسال توسط مردم خریداری و تزریق شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: زمان طلایی برای زدن واکسن انفلانزا قبل از شروع پیک و در شهریور و مهر است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها