افزایش ۸٫۷ درصدی ازدواج و کاهش ۴٫۹ درصدی طلاق در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در واقعه ازدواج امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸٫۷ درصدی و در واقعه طلاق ۴٫۹ درصد کاهش داشتیم.

به گزارش “پیام خاوران”، مرتضی امیرآبادی‌زاده صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: خراسان جنوبی در ثبت واقعه موالید رتبه دوم کشور را دارد و در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۵ درصد رشد ثبت ولادت در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال ۱۱ هزار و ۴۲۰ واقعه ولادت در استان داشتیم که این‌ آمار در سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۹ واقعه بوده است، گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، در واقعه وفات کاهش ۳٫۳ درصدی داشتیم. وقایع ولادت در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده و ۴۹ درصد نوزادان دختر و ۵۱ درصد نیز پسر بودند و ۴۳ درصد وفات در زنان و ۵۷ درصد در مردان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان‌های سرایان و فردوس با کاهش ولادت روبرو بوده و شهرستان خوسف نیز بیشترین وقایع ولادت را داشته است، تصریح کرد: در ثبت فوت نیز شهرستان‌های سرایان، سربیشه و نهبندان روند افزایشی داشته است‌‌. فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و زهرا بیشترین فراوانی اسامی دختران و امیرحسین، امیرعلی، حسین، ابوالفضل و علی بیشترین فراوانی اسامی پسران در سال ۱۴۰۲ بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در ۷ ماهه امسال ۸۰۳ طلاق در استان ثبت شده که ۷۷ درصد آن در مناطق شهری و ۲۳ درصد در مناطق روستایی بوده و همچنین ۳ هزار و ۳۳۵ واقعه ازدواج نیز ثبت شده که ۷۰ درصد آن در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی است.

امیرآبادی‌زاده اظهار داشت: در واقعه ازدواج امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸٫۷ درصدی و در واقعه طلاق ۴٫۹ درصد کاهش داشتیم که فقط شهرستان‌های سربیشه و فردوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش واقعه ازدواج و شهرستان‌های سربیشه، فردوس، نهبندان و قاین کاهش طلاق داشتند‌. سوم دی ماه هر سال به عنوان روز ثبت احوال نامگذاری شده و نخستین سند هویتی و شناسنامه در بیرجند در سال ۱۳۰۷ داشتیم.

بیشتر بخوانید   خارجی ها چه اقلامی از خراسان جنوبی می‌برند؟

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: سازمان ثبت احوال مجموعه‌ای از چهار نظام ثبت مدنی (ثبت وقایع چهارگانه حیاتی)، ثبت تولید آمارهای انسانی، نظام مدیریت هوشمند و ثبت جمعیت است. این چهار نظام در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد که معتمدترین نهاد تولید و ارائه آمارهای جمعیتی است و این پایگاه در سال ۷۰ راه‌اندازی شد. سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) به عنوان درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ایجاد شد و مردم می‌توانند خدمات ۱۹گانه را از آن دریافت کنند.

وی ادامه داد: سامانه هدا(درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان) به منظور ارائه خدمات هویتی سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره‌برداری در اغلب بسترها طراحی شده و درگاه مرجعی به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح آزمایشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ در شهرستان سربیشه انجام دادیم، خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) و خانوار یکی از نیازهای مهم کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است و اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی در ثبت احوال کشور مدیریت می‌شود و خراسان جنوبی در این طرح پیشگام بوده و ۶۰ درصد آن در استان انجام شده است.

امیرآبادی‌زاده اظهار داشت: ایجاد درختواره خانوار و شجره‌نامه ایرانیان، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، تطبیق اطلاعات موجود در ثبت احوال با اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها، جلوگیری از پول‌شویی و فرارهای مالیاتی و صدور حکم انحصار وراثت و دسترسی دستگاه‌های اجرایی و قضایی به اطلاعات خانوار به منظور ارائه خدمات بهتر به افراد از جمله اهداف این پایگاه است. در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار سند هویتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۰ درصد روابط سببی و نسبی آن‌را به هم متصل کردیم.

بیشتر بخوانید   تبدیل وضعیت 93 نفر از مشمولان ایثارگری شرکت گاز خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: الکترونیکی کردن گواهی‌های ولادت و وفات در حال انجام است و سند کاغذی ولادت و وفات نخواهیم داشت و این طرح مشترک با وزارت بهداشت انجام می‌شود که ارائه خدمات امن و راحت، کاهش مراجعات حضوری، صرفه‌جویی در زمان، ثبت سریع وقایع ولادت و وفات و جلوگیری از خطرات دیر ثبتی و جلوگیری از جعل و صدور گواهی‌های واهی و افزایش سلامت اداری از مزایای این پروژه است. خراسان جنوبی در ارزیابی سازمان ثبت احوال کشور رتبه نخست را از آن خود کرد و در جشنواره شهید رجایی استان نیز ثبت احوال استان رتبه برتر داشته است‌.

انتهای پیام/۱۰۶

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها