حوزه فرهنگ نیازمند تحولات بنیادی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند تحولات بنیادی است گفت: در آموزش و پرورش باید با ابتکار و نوآوری فرهنگ ایرانی اسلامی را به دانش‌آموزان آموزش داد تا دشمنان نتوانند از فضای مجازی برای انحراف نوجوانان استفاده کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه  مهمترین برنامه‌های فرهنگی با توجه به رسالت آن باید در آموزش و پرورش تعریف شود، اظهار داشت: در این زمینه هم باید برنامه‌های سازنده و کارشناسی طراحی شود و آموزش باید به همراه مسائل علمی و هنری باشد.

وی با بیان اینکه دشمن در زمینه فضای مجازی به صورت تخصصی وارد شده و روزانه ۱۷ هزار دروغ را به فرزندان ما القا می‌کند افزود: اما در بی‌هنری ما همین بس که ما راستش را هم نمی‌توانیم به فرزندان خودمان ارائه دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در قالب یک برنامه‌ریزی کارشناسی و منسجم با زمان‌بندی معین باید تکلیف همه ما مسئولان و دستگاه‌ها مشخص شود تا بدانیم هر یک از برنامه‌ها در چه زمانی قابل اجراست گفت: دشمن به وسیله ایجاد فساد خود را تثبیت می‌کند اما شما با منطق جلو بروید و همان کاری را که انبیاء کردند، انجام دهید.

عبادی با بیان اینکه در بیدار کردن فطرت و عقل باید حسن استفاده را داشته باشیم افزود: اگر بتوانیم این کار انجام دهیم و حق در برابر باطل قرار گیرد، باطل نابود می‌شود و دشمن به وسیله تهدید و تطمیع در مقابل ما قرار گرفته و این شیوه دشمن است و ما باید بر پایه اصول ایمانی در برابر دشمن و اهداف آن قرار گیریم.

امام جمعه بیرجند اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد تحولات بنیادی در حوزه فرهنگ باشیم که باید این مسئله و نیاز به صورت کشوری و با استفاده از ظرفیت متخصصین مجرب دنبال شود چرا که ما تاوان سال‌های بی‌تفاوتی به فرهنگ را تحمل می‌کنیم، اما توجه خاصی که در حال حاضر به این مقوله شده مایه امیدواری است.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی طلسم نیست و مشابه بقیه قضایاست که در زندگی با آن روبرو هستم تصریح کرد: زمینه برای رشد و دفع و رفع آفاتش نیز وجود دارد که باید شناسایی، زمان بندی و نظارت بر اجرا شود.

عبادی ادامه داد: در مقوله فرهنگی در ابتدا آنچه هست باید تثبیت شود در مرحله دوم وضع موجود را تعریف و وضع مطلوب را ترسیم کنیم که در این بین فاصله‌ای داریم که باید در این فاصله به صورت فراگیر، هرچه علت تقویت یک فرهنگ صحیح انسانی و اسلامی است، اجرا شود.

وی تأکید کرد: سران یک مجموعه که به صورت مستقیم تأثیرگذار هستند باید خودشان اصول فرهنگ اسلامی را در زوایای مختلف رعایت کنند و بارتاب آن در بین مردم تقویت فرهنگ است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه یک شجره برای رشد نیاز به تغذیه مطلوب دارد بیان کرد: باید بدانیم مردم ما و به خصوص خانواده را به عنوان اصل چگونه تغذیم کنیم؟ رسانه عمومی و مکتوب چه وظایفی و رسالتی برعهده دارند؟ برنامه و تولیدات اینها برای رسیدن به اهداف هم باید مشخص شود چرا که شایسته آن است در این مسئله کشوری، عالی‌ترین متخصصینی که در حوزه و دانشگاه هستند و علم و تجربه دارند در قالب یک هیئت اندیشه ورز نظرات‌شان گرفته و بعد ابلاغ شود.

بیشتر بخوانید   خادمان خورشید هشتم| خدمت‌رسانی به زائران پیاده مشهدالرضا در موکب‌های خراسان جنوبی

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مسائل فرهنگی اهمیت خاصی دارد که موارد کارساز فرهنگ باید مشخص شود و نظارت بر آن انجام شود و هر چه که سبب تقویت فرهنگ صحیح اسلامی ایرانی شود باید اجرا شود.

عبادی با بیان اینکه اصول فرهنگ اسلامی در زوایای مختلف باید بررسی شود تا با بازتاب آن در بین مردم این فرهنگ تقویت شود افزود: جایگاه هنرمندان باید در حوزه فرهنگ مشخص شود تا با تلاش آن‌ها فرهنگ ترویج شود.

وی گفت: در آموزش و پرورش باید با ابتکار و نوآوری، فرهنگ ایرانی اسلامی به دانش آموزان آموزش داده شود تا دشمنان نتوانند از فرصت مجازی برای انحراف نوجوانان و جوانان استفاده کنند.

رعایت دستورالعمل‌های عفاف و حجاب در دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقوله آموزش و پرورش،‌ دانشگاه‌ها و صدا و سیما خوب عمل نکرده است، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید تمام تمرکز خود را روی این سه نهاد بگذاریم تا شاهد ایجاد موج در برخی از برهه‌ها توسط برخی مجریان صدا و سیما نباشیم و پست‌های کلیدی به دست افراد انقلابی بیفتد.

وی افزود: نگاه جنسیتی به عفاف و حجاب باید حذف شود چرا که این مهم،‌ فقط مختص بانوان نیست و برای آقایان نیز باید در این زمینه کار اقناعی انجام شود و در حوزه ادارات و سازمان‌های دولتی نیز،‌ باید قوانین پوشش و حجاب ابلاغ و اجرا شود.

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت گفتمان‌سازی در بحث زیست عفیفانه گفت: با بهره‌مندی از اندیشه ناب مقام معظم رهبری و آثار شهید مطهری، باید بحث عفاف و حجاب،‌ تبیین شود.

وی یادآور شد: وضعیت عفاف و حجاب در خراسان جنوبی با توجه به اینکه مردمی متدین و انقلابی دارد، مطلوب است و لذا حفظ این معروف،‌ وظیفه همگانی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جایگاه شورای فرهنگ عمومی در کشور بسیار مهم و حیاتی است اما در برخی از دوره‌ها، توجهات ویژه به آن نشده و در برخی از ادوار تعطیل بوده است، با گلایه از اینکه مسئولان بیشتر به انجام کارهای عمرانی متمرکز شده‌اند و از فعالیت‌های فرهنگی غافل هستند، بر انجام کار جهادی در حوزه زیست عفیفانه تاکید کرد.

قناعت با بیان اینکه  یک گروه جهادی متشکل از نخبگان در حوزه عفاف و حجاب باید تشکیل شود گفت: در سطح کشور به جای پرداختن به علت،‌ بیشتر به دنبال برنامه ریزی برای معلول‌ها هستند.

بیشتر بخوانید   ۳۷ خانه هلال در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

وی افزود: یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها است که متاسفانه به وظیفه خطیر و اصلی خود در این زمینه عمل نکرده و نمره قبولی در این زمینه ندارد.

قناعت با تاکید بر اینکه،‌ اگر وضیعت جامعه مطلوب نیست باید به سراغ علت برویم،‌ ادامه داد: دانشگاه‌ها کارخانه آدم سازی و محل پرورش جوانان است اما در برخی از ادوار به دست کسانی افتاده بود که دغدغه دینی و فرهنگی آنها کمرنگ است.

وی با بیان اینکه نیروهای بسیجی و انقلابی هنوز در غربت هستند افزود: باید حوزه‌های مدیریتی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی فرهنگی، دست نیروهای انقلابی باشد، بعد برای انجام کارها برنامه ریزی کنیم.

استاندار با ذکر این نکته که وضعیت دانشگاه‌های ما آن طور که ما می‌خواهیم، مطلوب نیست گفت: علت این مسئله در ناکارآمدی نیروها و عدم استقرار نیروهای انقلابی و اساتید حزب اللهی در دانشگاه‌هاست که سبب شده مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به درستی اجرایی نشوند.

قناعت با تأکید بر اینکه به جهت اهمیت موضوع، باید تمام تمرکز خود را بر روی صدا و سیما، مدارس و دانشگاه‌ها بگذاریم، اظهار داشت: در صدا و سیما یک مجری می‌تواند موج ایجاد کند بنابراین باید به گونه‌ای اقدام شود که در صدا و سیما مجری پروری نباشد و مجریان به اشاعه سیاست‌های نظام مکلف شوند.

ولنگاریهای حوزه فضای مجازی باید درمان شود

سیدمجید امامی نیز با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان می‌توان با ضمانت اجرایی استاندار هم‌افزایی کرد، اظهار داشت: گفتمان مفید برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور در شرایطی قرار گرفتیم که خانواده است و دلیل ندارد مجدد دستگاهی را برای ساماندهی امور خانواده تشکیل دهیم.

وی  تأکید کرد: باید از گفتمان خانواده که امروز به گفتمان محوری در نظام فرهنگی کشور تبدیل می‌شود حرکت را مجدد آغاز کنیم، افزود: ما بدون اینکه دستگاهی به دستگاه‌های عریض و طویل موجود اضافه کنیم هم‌افزا در این پارلمان فرهنگی می‌توانیم گفتمان برنامه‌ریزی را تغییر دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: گردشگری معنوی، ورزش، ادبیات و غیره همه مسیرهای تقویت نشاط اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امامی به حوزه زیست عفیفانه اشاره کرد و گفت: با گفتمان خانواده‌، حیا و زیست عفیفانه معتقدیم که می‌شود این نارسایی نظام فرهنگی را که نمایندگی می‌کند از بخش دیگری از چالش‌ها در حوزه فرهنگی جسم و جنسیتی در جامعه جبران کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اهمیت توجه به عرصه صنایع فرهنگی در سبک زندگی پیشنهاد داد: خراسان جنوبی در زمینه تولید صنایع فرهنگی برای پشتیبانی خراسان و کشور همسایه ورود کند و این می‌تواند محور اقتصاد سبز برای این استان کویری باشد.

بیشتر بخوانید   آمار بیکاران استان در سرشماری 95 بالغ بر 27 هزار نفر ثبت شد

وی با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ پیشران حرکت استان خراسان جنوبی قرار گیرد افزود: در حوزه فضای مجازی بخشی از این ولنگاری در حوزه پالایش یا نظارت باید درمان شود، بسته تشویقی بسیار خوبی برای کسب و کارهایی که به ظرفیت‌های فضای مجازی داخلی بیایند در نظر گرفته شده است.

امامی ادامه داد: دو پیام‌رسان خارجی که پهنای باند آنان مسدود شده زمینه‌ای را برای استفاده از فیلترشکن فراهم کردند و این اصلا مطلوب نیست و این تحمیل شرایط امنیتی است بر فرهنگ؛ یعنی اینجا باز فرهنگ و تربیت قربانی شد و به نظر می‌آید با بازگشایی این پیام رسان‌ها و مهلت دادن به مردم و خانواده‌ها برای انتخاب یک شبکه اجتماعی کارآمد دیگر به دلیل عدم پذیرش شروط کشور توسط این شبکه‌های اجتماعی یک مقداری توجیه پذیرتر این است که این بسته مشوق‌ها برای کسب و کارها هدایت شود.

وی بیان کرد: خانه، خانواده، مسجد و محله تنها مسیر نجات نظام فرهنگی کشور است و دستگاه‌ها و اعتبارات محدود قطره چکانی فقط بسترساز و تنظیم‌گر حیات فرهنگی مردم هستند و فعالان فرهنگی را باید تقویت کنیم و مسجد را با محوریت امام هوشمند و مسلط به تحولات نسلی به قلب فرهنگی محله و شهر تبدیل کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد داد به اولویت‌های استان خراسان جنوبی پرداخته شود و در حوزه سرمایه اجتماعی اولویت قاطع که در برنامه تحولی دولت هم آمده است رویدادها مشارکت آفرین و نشاط‌آفرین است و بهره‌مندی از ظرفیت‌های زیست بوم‌های مختلف در کشور نشاط را به جامعه ما بازمی‌گرداند.

امامی افزود: باید تجدیدنظر کنیم در نسبت جدی که زنان جامعه ما در حرکت کلی فرهنگی جامعه دارند و این جایگاه و هویت را برای خودمان حل کنیم تا رقیب نخواهد به اسم جنبش زنان تحول آفرینی منفی و ناامن سازی فرهنگی در کشور  انجام دهد.

وی گفت: در راستای پیگیری احیای منویات و حرکت شتاب بخش فرهنگی جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی و همراه شدن با تغییرات نسلی و هم‌تراز کردن این تغییرات با اصالت‌ها و اهداف بزرگ الهی در جامعه یک پارلمان و مرکز فرهنگی راهبردی لازم است و این وقتی اهمیتش زیاد می‌شود که بخشی از تعابیر و گفتمان‌های سیاست گذاری زمان آن سپری شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در شرایطی قرار گرفتیم که گفتمان فردگرایانه و ناظر به رفتار کفایت از گفت‌وگو  و تعقل در جامعه جایی ندارد عنوان کرد: اگر نجات خانواده و صیانت از حریم اجتماعی و جنسی خانواده را برای اولیای مدارس و دانشگاه، اصحاب رسانه و البته خانواده‌ها مسئله کردیم آیا از آن ظرفیت بیش از ۷۵ درصدی تمایل و رأی قاطع مردم به حجاب و حیا در یک زندگی روزمره بهره‌مند نمی‌شویم.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها