وجود ۱۵۳ گونه پرنده در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از تعداد گونه‌های پرنده شناسایی شده در کشور، ۱۵۳ گونه در استان موجود است.

به گزارش “پیام خاوران“، اسدالله حاتمی با اشاره به اهمیت پرندگان خراسان جنوبی گفت: طبق اطلاعات موجود از ۵۲۴ گونه پرنده کشور، زیستگاه ۱۵۳ گونه در خراسان جنوبی است که ۱۱۰ گونه مقیم و بقیه مهاجر هستند.

وی افزود: نزدیک به ۷۰ گونه از پرندگان در استان زادآوری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را بومی استان دانست. شماری از این گونه‌ها مهاجر هستند و عده‌ای دیگر مهاجر عبوری هستند که استان در سر راه طولانی آن‌ها قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: این گونه‌ها در سطح وسیعی از مناطق خشک و بیابانی استان پراکنده‌اند. تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آن‌ها پی برد. گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است. مطالعه در زمینه کنترل بیماری‌ها و آفات کشاورزی از سوی پرندگان اهمیت آن‌ها را دوچندان کرده چرا که از جمله مهم‌ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی هستند.

حاتمی عنوان کرد: پرندگان از ثروتهای طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند که تعداد آن‌ها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم‌ها بسیار کاهش یافته است. شکار بی رویه و کثرت سلاح‌های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون به ندرت مشاهده شوند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   روزهای خوش توسعه وآبادانی درشهرستان مرزی" درمیان" /گامهای بلند بنیادمستضعفان برای رفع محرومیت در خراسان جنوبی+ عکس

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها