صدور ۶ هزار و ۲۴۳ فقره سند برای اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: ۹ ماه امسال ۶ هزار و ۲۴۳ فقره سند برای اراضی زراعی استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش “پیام خاوران” محمد محمدزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته در این مدت سه هزار و ۳۸۱ فقره سند برای اراضی زراعی استان صادر شد افزود: ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی وجود دارد که تاکنون برای ۵۴ درصد آن در طرح حدنگاری سند تک برگ صادر شده است.

وی با اشاره به شروع طرح حدنگاری از سال ۹۳ در استان خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین حجم صدور سند در ۲ سال اخیر بوده و تاکنون ۲۰ هزار و ۷۰۰ سند تک برگی اراضی کشاورزی در استان صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هدف از اجرای طرح حدنگاری را رفع اختلافات ملکی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ تا ۷۰ درصد دعاوی دادگاه‌ها اختلافات ملکی بوده که حدنگاری و صدور سند تک برگ می تواند در کاهش این حجم اختلافات اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح برای هر قطعه زمینی که قبل از سال ۸۵ تفکیک شده باشد سند تک برگ صادر می شود اظهار کرد: تعیین حد و حدود املاک، حفظ کاربری های املاک هم از دیگر مزایای طرح حدنگاری بوده که انتظار می رود کشاورزان در بحث صدور سند اقدام جدی داشته باشند.

محمدزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر هویت‌دار شدن متر به متر اراضی کشور یادآور شد: در حوزه اراضی زراعی، شرکت‌های طرف قرارداد اداره ثبت اسناد و املاک در سطح استان تهیه نقشه را در تمام استان به طور رایگان انجام می‌دهند لذا فرصت خوبی است که دهیاران و شوراهای اسلامی از این ظرفیت استفاده کرده و صدور سند را برای تمام اهالی روستاها دنبال کنند.

بیشتر بخوانید    قرارداد با سازمان انرژی اتمی برای ماندگاری زرشک

وی گفت: با توجه به اینکه پرداخت بسیاری از تسهیلات همچون وام بانکی، کود، سم و ارائه تمامی خدمات در آینده مشروط به داشتن سند تک برگ خواهد بود باید کشاورزان بحث صدور سند را جدی بگیرند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های طرف قرارداد حوزه کشاورزی در همه شهرستان‌های استان فعال هستند و دهیاران و شوراها می‌توانند با استقرار این شرکت در روستا نسبت به سنددار کردن تمام اراضی اقدام کنند.

وی افزود: استان خراسان جنوبی ۱۴.۵ میلیون هکتار اراضی ملی دارد که ۱۰۰ درصد آن تثبیت و دارای سند تک برگ شده و جزو استان‌های پیشرو در این زمینه بودیم.

محمدزاده یادآور شد: با تلاش جهادی تمامی همکاران در سطح استان، خراسان جنوبی سال ۱۴۰۱ در مجموع سه حوزه اسناد، املاک و کاداستر و ثبت شرکت‌ها رتبه اول کشور را کسب کرده و امسال هم در گزارش منتشره ۹ ماه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه املاک و کاداستر حائز رتبه اول شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها