هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بیرجند گشایش یافت

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران استانی در بیرجند گشایش یافت.

به گزارش پیام خاوران“، هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بخش‌های ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، تجهیزات آزمایشگاهی، نهاده‌های کشاورزی، سیستم‌های آبیاری، کشت‌های گلخانه‌ای، سازه‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای، مکانیزاسیون کشاورزی، گل و گیاه، شرکت‌های بازرگانی، خدمات فنی و مهندسی، سازمان‌های دولتی، بیمه و بانک با حضور بهره‌بردارانی از ۹ استان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی آغاز به کار کرد و تا چهارم اسفند ماه فعالیت آن ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با اشاره به حضور کنسرسیوم صنعت گلخانه‌ای کشور در این نمایشگاه اظهار داشت: رسیدن به نهضت گلخانه یکی از اهداف برقراری تعامل در این نمایشگاه است و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه ظرفیت‌های این حوزه معرفی و پیوندی بین مردم و اهداف دولت برقرار شود.

مهدی جعفری با بیان اینکه بهره وری، آب، تولید و اقتصاد در حوزه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به بهره‌وری در این سه حوزه و ایجاد امنیت و توسعه پایدار کشاورزی نیازمند مولفه‌هایی هستیم که زیربنای آن تولید است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ رابطه بین تولید و محیط زیست است، یادآور شد: تشکل‌هایی که در حوزه محیط زیست در این نمایشگاه حضور دارند، تولیداتی از جمله سم و کودهای دانش بنیان را که سازگار با محیط زیست هستند، معرفی می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادرات مواد غذایی بر مبنای تولید محصولات سالم و ارگانیک است، اضافه کرد: معرفی محصولات دانش بنیان نیز از اهدافی است که در این نمایشگاه دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید   سقوط تیرهای برق بر اثر باد و طوفان درشهرستان طبس

وی با یادآوری اینکه سیاست و ریل گذاری دولت در حوزه کشاورزی به دنبال شکوفا شدن بهره وری در اقتصاد است، تاکید کرد: کشاورزی باید از بحث اشتغالزایی خارج شده و درآمد زا شود و این سیاستی است که دولت آن را دنبال می‌کند.

جعفری بر تبیین درست آینده کشاورزی تاکید کرد و گفت: اقتدار غذایی در قلب آسیا سیاستی است که دولت از جهاد کشاورزی انتظار دارد تا محقق شود.

وی افزود: خراسان جنوبی به عنوان استانی کم‌آب و خشکسال، شناخته شده است و همه ظرفیت گلخانه‌ای ایجاد شده آن ۷۹ هکتار است بنابراین تمامی تلاش ما حرکت به سمت تولید گلخانه‌ای و گیاهان دارویی است و براساس نهضت گلخانه‌ای سالانه ظرفیت ایجاد شده باید حداقل ۱.۵ برابر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۸۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان ایجاد شده است، تصریح کرد: ۴۵ هکتار از این ظرفیت ایجاد شده به بهره‌برداری رسیده و پنج مجتمع گلخانه‌ای هم با ظرفیت ۱۷۰ هکتار در دست احداث است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ۴۰۰ هکتاری احداث گلخانه هنوز آزاد است گفت: تلاش می‌شود که ظرفیت تولید گیاهان دارویی در سال آینده از ۶ هزار و ۵۷۶ هکتار به ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد.

جعفری تاکید کرد: در حال حاضر به ازای هر متر معکب آب، کمتر از یک کیلوگرم غذا در استان تولید می‌شود اما برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که تولید به ۲.۲ کیلوگرم به ازای هر متر معکب آب برسد.

وی با بیان اینکه متناسب با ظرفیت‌های استان آنگونه که شایسته بوده، فعالیت نشده است ادامه داد: افق گسترده‌ای در پیش رو داریم که امید است با همت بهره‌برداران بخش کشاورزی محقق شود.

بیشتر بخوانید   هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در بیرجند برگزار می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: توسعه کسب و کارهای نوپا و اشتغال در بخش کشاورزی نیز از دیگر اهداف  است بنابراین انتظار می‌رود جوانان در شرکت‌های دانش بنیان کمک کنند تا به جایگاه واقعی در این حوزه برسیم.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، یادآور شد: با کمک علم دانشگاهی و دانش بومی کشاورزان می‌توان کشاورزی استان را ارتقاء داده و به جایگاه واقعی رساند.

جعفری عنوان کرد: دانش موضوع محور در دستور کار بوده و افزایش تولید در واحد سطح از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور نیز گفت: این نمایشگاه در راستای برنامه تحولی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شده و بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

حسین خوشایند با بیان اینکه معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان از اهداف این نمایشگاه است تاکید کرد: تلاش شده بستری برای تعامل بین شرکت‌ها با دعوت از بهره‌برداران ۹ استان فراهم شود.

وی ادامه داد: انتقال آخرین اطلاعات و فناوری بخش کشاورزی به جامعه هدف و فراهم کردن بستر توسعه صادرات محصولات کشاورزان از دیگر اهداف این نمایشگاه است.

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور گفت: برای اولین بار هیات بلندپایه تجاری از کشور افغانستان دعوت شده‌اند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت و محصولات کشاورزی استان در معرض معرفی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه نیز از اهداف این نمایشگاه است که در این راستا نیز کنسرسیومی تشکیل شده است.

خوشایند تصریح کرد: بخش ماشین‌آلات، تجهیزات، ادوات و نهاده‌های دامی و کشاورزی و سامانه‌های آبیاری نیز در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

بیشتر بخوانید   خیرین مدرسه ساز در خراسان جنوبی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساخت و ساز معاف شدند

وی با اشاره به حضور تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه، بیان کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی تدارک دیده شده که با حضور تولیدکنندگان اجرا خواهد شد.

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور افزود: در این نمایشگاه آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای کشور نیز اعلام می‌شود که شروع آن در شرق کشور و شهر بیرجند است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها