کارگاه آموزشی _ میدانی مسئولان خانه‌های هلال در خراسان جنوبی برگزار شد

 ۱۰۰ نفر از مسئولان خانه‌های هلال استان خراسان جنوبی در دورهمی دو روزه حضور یافتند تا تجاربی نو برای کاهش آلام بشری کسب کردند.

به گزارش “پیام خاوران” آخرین روزهای هفته بود که بیش از ۱۰۰ نفر از روسای خانه‌های هلال احمر خراسان جنوبی که حدود ۵۰ نفر آنها از مرکز استان بودند با حضور در دورهمی دو روزه به بهانه برگزاری کارگاه آموزشی _ میدانی ویژه مسئولان خانه‌های هلال خراسان جنوبی برای کسب تجربه‌ای نو در کنار هم به خوبی بگذرانند.

اولین باری بود که کارگاه آموزشی برای مسئولان خانه‌های هلال استان برگزار می ‌شد و آنهای که فرصت حضور در این کارگاه را داشتند، از اولین لحظات صبح به دلیل مسافت زیاد با مرکز استان، کفش و کلاه کرده و راهی بیرجند شدند تا در لحظه مورد نظر در محل برگزاری این کارگاه آموزشی حضور یابند.

فعالیت ۲۱۳ خانه هلال در استان

۲۱۳ خانه  هلال در استان وجود دار د که خانه  هلال مسجد النبی بیرجند یکی از آنها است که از سال ۱۳۹۹ فعالیت  آن آغاز شده و در حال حاضر با حدود ۶۰ عضو،  بیشتر در زمینه برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی برای اتباع و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی با کمک هلال احمر و اداره کل اتباع  در بین آنها فعالیت می‌کنند.

مسئول این خانه هلال که در این کارگاه دو روزه حضور داشت، با ذکر این نکته که زمان و مکان برگزاری کارگاه آموزشی مناسب بود، یاد آور شد به دلیل اینکه در دو روز حجم زیادی از مطالب توسط مدرسان در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت، بهتر بود این مطالب در قالب جزوه یا فایلی به شرکت کنندگان در کارگاه داده می‌شد تا در آینده هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

به گفته محمد عظیم الهیاری اگر در پایان کارگاه آموزشی آزمونی برگزار و گواهینامه‌ای به شرکت کنندگان  داده می‌شد، بهتر بود.

بیشتر بخوانید   امروزه با اتحاد ملتهای مسلمان جایی برا ی آمریکا وجود ندارد

وی خواستار آن شد که درصورت امکان این کارگاه برای حدود پنج نفر از اعضای فعال هر خانه هلال هم برگزار شود تا تعداد بیشتری از مطالب ارائه شده، استفاده کنند.

خانه هلال روستای عباس آباد آرین شهر یکی دیگر از خانه‌های هلال استان است که از حدود یک سال و نیم قبل با حدود ۵۶ عضو فعالیت آن آغاز شد.

مسئول این خانه هلال که در این کارگاه آموزشی شرکت کرده بود، با بیان اینکه با وجود  مطالب خوب  و مدرسان خوبی که این مطالب را ارائه کردند، معتقدم  به دلیل فشرده بودن این دوره آموزشی، خروجی مناسبی نداشت.

محمدی یادآور شد که از ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه شب فقط چند دقیقه فرصت برای خواندن نماز داشتیم که همین موضوع سبب خستگی بسیار شرکت‌کنندگان شده بود.

به گفته وی اگر زمانی برای استراحت در بین روز پیش بینی می‌شد و فایل مطالب ارائه شده در کارگاه هم در اختیار مسئولان خانه‌های هلال قرار می‌گرفت، بر کیفیت این دوره آموزشی افزوده می‌شد.

در این کارگاه آموزشی هفت استاد، مباحثی چون مفهوم خانه‌های هلال، مدیریت بحران، نقشه خطر پذیری، مراحل انجام اقدامات مورد نیاز در حوادث، نمودار اقدامات عملیاتی برای نجات و درمان در بحران و… را بیان کردند.

بعد از ظهر روز دوم برپایی کارگاه آموزشی هم مسئولان خانه‌های هلال استان، آنچه را که فرا گرفته بودند را به شکل عملی در گروه‌های چند نفری تمرین کردند تا از این طریق تجربه‌ای نو در زمینه کاهش آلام افراد گرفتار در بحران را کسب کنند.

شش هزار و ۵۰۰ خانه هلال در کشور

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور نیز در این کارگاه آموزشی با اشاره به تشکیل شش هزار و ۵۰۰خانه هلال در کشور و وجود ۲۱۳ خانه هلال در خراسان جنوبی با هدف ارائه خدمات بهداشتی، اجتماعی و درمانی یادآور شد: بیش از دو میلیون  جوان داوطلبانه با هلال احمر در نقاط مختلف کشور همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید   منابع طبیعی و محیط زیست بیرجند برای حفاظت از اراضی ملی تفاهم نامه امضا کردند

 سلیمی با بیان این افزایش سطح اطلاعات مسئولان خانه‌های هلال در حوزه‌های مختلف و ارتقای سطح تاب آوری جوامع محلی از جمله اهداف برگزاری این کارگاه است، افزود: الگوی موفق خانه‌های هلال به فدراسیون جهانی صلیب سرخ ارائه و مقرر شد این فدراسیون الگوی خانه‌های هلال ایران را به دیگر جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمرهای کشورهای جهان ابلاغ کند.

توانمندسازی مردم از اهداف خانه‌های هلال

در ادامه نماینده مدیرکل و رئیس کمیته هماهنگی و نظارت خانه‌های هلال، توانمند سازی و مهارت افزایی مردم را از اهداف راه‌اندازی خانه‌های هلال دانست و تصریح کرد: امیدواریم با توسعه آموزش‌ها بتوانیم گروه‌های مختلف مردم را در راستای اهداف هلال احمر آماده کنیم.

حسن فراهانی  افزود: با راه اندازی خانه‌های هلال در واقع هلال احمر خدمات خود را  در مناطق محروم و حتی صعب‌ العبور ارائه می‌‌ کند.

ضرورت ایجاد تحول در خانه‌های هلال

 مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز ضرورت ایجاد تحول در خانه‌های هلال استان  برای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف را یاد آور شد.

 به گفته محمد علی کاووسی  ایجاد تحول در کار خانه‌های هلال را نیاز به تغییر نگرش مسئولان خانه‌های هلال در وهله اول و بعد از آن دیگر اعضا اعلام کرد و تصریح کرد: با مدیریت خوب خانه‌های هلال، در حوزه سلامت دیگر در زمان وقوع حوادث نگرانی نخواهیم داشت.

آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی

حسینی معاون آموزش جمعیت هلال احمر استان نیز از آمادگی کامل این معاونت برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضای خانه‌های هلال خراسان جنوبی خبر داد و در ادامه به تعدادی از سئوال های مطرح شده توسط حاضران از سوی مسئولان کشوری و استانی جمعیت هلال احمر پاسخ داده شد.

بیشتر بخوانید   مهلت ثبت اطلاعات کسب و کارهای آسیب‌دیده در بحران کرونا تمدید شد

نقش بسیار مهم نیروهای هلال احمر در حوادث

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با حضور در محل برگزاری این کارگاه آموزشی تاکید کرد: نیروهای هلال احمر در زمان بروز حوادث در روستاها و شهرهای استان برای امداد رسانی سریع به افراد آسیب دیده نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

به گفته محمدعلی آخوندی با حضور نیروهای هلال احمر در اولین لحظات وقوع حادثه، امید در دل آسیب دیدگان زنده می‌شود که این موضوع نشانگر نقش مهم نیروهای هلال احمر در بخش‌های مختلف جوانان، داوطلبان و اعضای خانه‌های هلال در زمان بروز حوادث است.

آخوندی با اشاره به وجود ۲۱۳ خانه هلال در نقاط مختلف استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را برای تلفیق علم و تجربه بسیار مهم دانست و تداوم برپایی کارگاه‌های آموزشی را خواستار شد.

وی از فعالیت خانه‌های هلال با هدف تکمیل زنجیره امداد و نجات حمایت کرد و افزود:  بستر لازم برای فعالیت خانه‌های هلال  با اختصاص اعتبار و امکانات مورد نیاز را فراهم خواهیم کرد.

 پایان بخش کارگاه آموزشی سخنان دکتر طباطبای روانشناس، در زمینه چگونگی ایجاد آرامش در خود و دیگران بود.

مسئولان خانه‌های هلال شرکت کننده در این کارگاه آموزشی با گوله باری از آموخته‌ها رهسپار شهرستان‌های خود شدند تا با انتقال آموخته‌های خود به دیگران در کاهش آلام بشری سهیم باشند.

انتهای پیام/۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها