۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به خراسان جنوبی اختصاص یافت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از ابلاغ بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قالب ۱۶ردیف به استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ” پیام خاوران “، حمید جهانشاهی عصر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار داشت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی مشمول نظام بودجه استانی تا پایان بهمن ماه سال جاری در قالب ۹ ردیف هزینه‌ای تخصیص میانگین ۸۹ درصد ابلاغ شده است که به صورت کامل به دستگاه‌های اجرایی مورد نظر اعلام و در اختیار قرار گرفته است.

وی  با اشاره به اینکه در بخش حقوق دستگاه‌های اجرایی و هزینه‌های اجتناب ناپذیر دستگاه‌های اجرایی با مشکلات متعدد و کمبود اعتبار مواجه هستیم گفت: پیگیری‌های زیادی در جهت ترمیم اعتبارات هزینه‌ای و جبران کسری اعتبارات این بخش صورت پذیرفته است که در این زمینه قول‌های مساعدی داده شده و انتظار می‌رود تا نیمه اسفندماه به استان ابلاغ شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به ابلاغ بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قالب ۱۶ ردیف به استان در سال جاری افزود: تخصیص اعتبارات تملک در نیمه دوم سال آغاز شد و در بهمن ماه ارقام تخصیص خوبی در اختیار استان قرار گرفت که بخشی از آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و کسر آن در نوبت ابلاغ است که با تزریق این اعتبارات شاهد فعال شدن بیشتر کارگاه‌های عمرانی و پیشرفت عملیات اجرایی پروژه‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به دو سفر پرخیر و برکت  رئیس جمهور به استان و اشاره به این نکته که اعتبارات سنواتی به تنهایی قادر به تکمیل پروژه‌ها نبوده و حضور مقامات کشوری به استان به خصوص شخص رئیس جمهور فرصت مغتنمی است تا منابع ویژه ای به استان اختصاص یابد افزود: خوشبختانه در سفر اول ۶٫۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب عمرانی و حدود ۱٫۲۰۰ میلیارد تومان در قالب متمم سفر پروژه‌های زیرساختی برای ۱۹ دستگاه اجرایی تعریف شده که در بازه سه ساله اجرایی خواهد شد.

جهانشاهی ادامه داد: در زمینه تخصیص مصوبات سفر رئیس جمهور به استان‌ها جزو استان‌های برتر در کشور هستیم و توجه ویژه‌ای صورت پذیرفته و کلیه تعهدات سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قالب تخصیص‌های عمدتاً نقدی ابلاغ و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی همچنین از تحقق کامل ۴۸ مصوبه محتوایی برای ۱۰ دستگاه اجرایی در سفر اول خبر داد.

وی با اشاره به رویکرد سفر دوم رئیس جمهور با موضوع بررسی میزان پیشرفت عملیات اجرایی مصوبات سفر اول و توجه ویژه به مباحث فرهنگی خانواده و زنان بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و با عنایت به عملکرد مناسب استان ۱۰۶ مصوبه با اعتباری بالغ بر۲٫۷۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که پس از جلسات متعدد در معاونت اجرایی رئیس جمهور مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در نوبت ابلاغ است.

بیشتر بخوانید   ۲۰ درصد اعتبارات تملک دارایی خراسان جنوبی اختصاص یافت

تبیین و تشریح لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ضعیت اعتبارات استان در لایحه بودجه 

جهانشاهی با اشاره به اینکه لایحه  بودجه سال  ۱۴۰۲ بر محوریت سه هدف کلی ایجاد ثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی تهیه و تدوین شده است، اظهار داشت: این لایحه در دی ماه سال جاری  به مجلس  شورای اسلامی تقدیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اعداد و جداول کلان لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در منابع و مصارف عمومی دولت رشد نسبتا قابل توجهی صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور در سال آینده نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد خواهد کرد و به ۳۲۸ همت خواهد رسید، بیان کرد: منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ درصد رشد خواهد کرد و سرفصل درآمدها به عنوان منابع پایدار تامین مالی دولت نسبت به پیش بینی عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۵۶ درصد رشد خواهد داشت.

جهانشاهی افزود: جداول کلان نشان می‌دهد درآمد نفتی دولت ۶۰۳ همت بر اساس فروش ۱٫۴ میلیون بشکه در روز با قیمت ۸۵ دلار برآورد شده است، همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درآمد پیش‌بینی شده مالیاتی ۸۳۸ همت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: سرفصل هزینه‌های دولت با رشد ۴۵ درصدی نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۴۵۴ همت می‌رسد که دلیل آن رشد ۲۰ درصدی حقوق، رشد ۱۰ درصدی سایر فوق‌العاده‌ها و ترمیم حقوق در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از مصارف جدول هدفمند سازی یارانه‌ها به مصارف عمومی است.

وی گفت: در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت برای حقوق کارکنان و بازنشستگان خود اعم از کشوری و لشکری ۲۰ درصد افزایش پیش‌بینی کرده است و حداقل دریافتی ۷ میلیون تومان است که معاف از مالیات خواهد بود. همچنین در لایحه مجوز ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو و تثبیت سهم صندوق های توسعه از درآمد های نفتی به میزان ۴۰ درصد مشاهده می گردد.

بیشتر بخوانید   شرایط جدید فروش فوری محصولات سایپا - دی 1400

جهانشاهی در بخش دیگری از دستور کارهای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بیان داشت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم سویی لازم با سیاست های برنامه هفتم از جمله اصلاح ساختار بودجه، شفافیت در درآمد و هزینه‌ها، آمایش سرزمین، توجه به خانواده و زنان، آب و خشکسالی، طرح های اثر گذار اقتصادی، اصلاح الگوی کشت، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت و امنیت غذایی در راستای بهبود معیشت مردم را دارا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در این لایحه احکام یک ساله و احکام دائمی برای اولین بار از یکدیگر تفکیک شده اند و بودجه ای برنامه محور مطابق سال گذشته با ۱۴۸ برنامه کلان مشخص شده که باید برای آن ۴۸۰ برنامه اجرایی را دستگاه‌های اجرایی به پیش ببرند.

 وی گفت: در راستای اصلاح نظام اختیارات و پاسخگویی، مجلس بخشی از اختیارات خود را به دولت تفویض می کند و دولت هم بخشی از اختیارات خود را به سازمان برنامه و بودجه تا در جهت جلوگیری از کسری بودجه و تعادل درآمدها با هزینه‌ها عمل کنند.

جهانشاهی بیان کرد: از دیگر ویژگی های خاص لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به تامین معیشت مردم است که یارانه های ویژه ای اختصاص پیدا کرده و شاهد کاهش تعرفه گمرکی نهاده های دامی و کالاهای اساسی از (۴ درصد به ۱ درصد) هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: همچنین در راستای تولید و اشتغال دانش بنیان و تشکیل صندوق های عدالت و پیشرفت با سرمایه هزار میلیارد تومانی برای هر استان، کاهش ۷ درصد مالیات واحدهای تولیدی، تسهیلات قرض الحسنه به مشاغل کوچک و تداوم تبصره ۱۸ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه های تحقق رشد و تولید را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زنان و خانواده دستگاه ها مکلف اند یک درصد از اعتبارات خود را به حوزه زنان و حمایت از خانواده اختصاص دهند همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی عائله‌مندی و تامین مسکن رایگان برای والدین دارای فرزند چهارقلو و نیز تقویت ساختارهای اداری مرتبط را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید   مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

جهانشاهی ادامه داد: در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست ۳۵همت برای طرح های نیمه تمام آب های مرزی (سه برابر سال قبل) و ۱۰ همت در راستای بهره برداری از آب های ژرف در اختیار معاونت علمی رئیس جمهور قرار می‌گیرد. همچنین اجرای الگوی کشت، ایجاد شهرک‌های کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

نماینده تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه کشور در استان افزود: در حوزه  آموزش و پرورش مدارس رعایت کننده ی الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز معاف اند و مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب قانونی معافیت ۵۰ درصدی خواهند داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی متذکر شد: همین مدارس از اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده استانی بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: در مقوله فرهنگ و گردشگری ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را خواهیم داشت و دستگاه ها مجازند تا ۲ درصد اعتبارات خود را به حوزه ی فرهنگ اختصاص دهند و نیز مکلفند یک درصد را در جهت امور قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف کنند.

جهانشاهی تصریح کرد: جایگاه استان ها نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقویت می‌شود و اعتبار طرح‌های ملی در سطح استان به استان واگذار می‌شود. ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌ها، نقش شورای برنامه‌ریزی و توسعه در فرآیند عوارض ارزش افزوده و اختیار تام استانداران در فروش و واگذاری اموال مازاد از مصادیق این بحث است.

وی به مقایسه اعتبارات استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با سال جاری پرداخت  و اذعان داشت اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی بدون لحاظ سایر ردیف ها با رشد ۲۵ درصدی از ۶۲۷ میلیارد تومان به ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است و استان رتبه ۲۱ خود را در میان ۳۱ استان کماکان حفظ خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز مشتمل بر عناوین و ردیف های مختلفی است که در مجموع بدون لحاظ ردیف‌هایی که در طی سال آتی به استان ابلاغ خواهد شد و از ۱۵۲۷ میلیارد تومان به حدود ۱۷۹۳ میلیارد تومان و رتبه استان با ۲ پله ارتقاء از رتبه ۲۳ کشوری به ۲۱ ارتقا می‌یابد که دلالت بر نگاه ویژه دولت به مناطق کمتر برخوردار است.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها