افزایش ۶۵ درصدی کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به ۱۰۰ هکتار رسیده که نسبت به قبل حدود ۶۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش “پیام خاوران“، مهدی جعفری در نشست بررسی طرح شهر گلخانه‌ای خوسف که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با توجه به رفع موانع موجود در مجتمع‌های گلخانه‌ای استان از جمله آب، برق و گاز، سال ۱۴۰۳ جهشی بزرگ در گلخانه‌های استان را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه گلخانه ضرورتی انکارناپذیر برای استان است و در این مسیر هر تعللی موجب عقب ماندگی در مسیر توسعه خواهد شد ادامه داد: ۴/۵ هکتار اراضی مجتمع‌های گلخانه‌ای استان از ابتدای امسال به مردم متقاضی واگذار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود هشت مجتمع گلخانه‌ای در استان تا قبل از دولت سیزدهم اضافه کرد: زیرساخت این مجتمع‌ها از زمان‌های گذشته تا حدود ۷۰ درصد پیش رفته بود اما از دولت نهم تا ابتدای دولت سیزدهم اقدامی انجام نشده و بلااستفاده مانده بود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیربنایی ۶ مجتمع گلخانه ای اخیرا انجام شده است گفت: از همین رو ۱۴ مجتمع گلخانه‌ای در سطح استان موجود و زیرساخت‌های آن ایجاد شده لذا امسال سال جهش گلخانه‌ها در خراسان جنوبی خواهد بود.

جعفری بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال آمار گلخانه‌های موجود به ۲ برابر افزایش یابد چون زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی گفت: حاکمیت در حوزه سیاست‌گذاری و بخش اجرایی به گفتمان واحدی رسیده‌اند که گلخانه می‌تواند راه نجات استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: طرح شهر گلخانه‌ای خوسف که تلاش‌های زیادی برای ارایه آن انجام شده قرار است شهرستان خوسف را نمونه و الگوی دیگر نقاط استان کند لذا با رفع ایرادات طرح در آینده اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید   امهال ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی آذر و دی ۹۹ برای کارگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا

کشت گلخانه ای تا ۷۰ درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد

فرماندار خوسف نیز گفت: طرح شهر گلخانه‌ای به صورت پایلوت در دولت آباد این شهرستان، مطالعات آن انجام شده که امیدواریم با تکمیل آن نقطه هدف مشخص شود.

سید علی حسینی با بیان اینکه این طرح با مشارکت مردم اجرایی خواهد شد ادامه داد: این مدل جدید نیازمند مطالعات بیشتر دارد تا در کنار چاه‌های کشاورزی شهرک‌های گلخانه‌ای ایجاد شود.

وی عنوان کرد: اکنون مجتمع محمدیه در حال فعالیت است و در شهرک گلخانه‌ای ماژان هم زیرساخت‌ها فراهم شده که امیدواریم امسال با تامین برق واگذاری زمین‌ها انجام گیرد.

فرماندار خوسف با تاکید بر اینکه طرح شهر گلخانه‌ای فراگیرتر از مجتمع خواهد بود ادامه داد: در این طرح از ظرفیت‌های ایجاد شده مجاور چاه‌های کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ای استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه ای تا ۷۰ درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد یادآور شد: چاه‌های کشاورزی از کشت زراعی به سمت باغداری رفته اما با توجه به کاهش ذخایر آب باید طرح‌ها و مدل‌‎های جدید پیاده شود تا هدررفت آب کاهش یابد.

احداث شهر گلخانه‌ای شهرستان خوسف با نگاه مثبت در استان پیگیری می شود

استاندار خراسان جنوبی نیز بیان کرد: بخش خصوصی و دولتی در خصوص ضرورت اجرای این طرح مهم و کلیدی اتفاق نظر دارند.

جواد قناعت با بیان اینکه امروز کلیات طرح شهر گلخانه‌ای خوسف مطرح شد، افزود: مطالعات جامع و اصلاح و تکمیل این طرح با محوریت حوزه اقتصادی استانداری و جهاد کشاورزی استان باید در دستور کار قرار گیرد تا بحث‌های علمی و فنی با حضور کارشناسان انجام شود، اما اراده و سرعت کار هم مدنظر باشد.

بیشتر بخوانید   آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از ۱۶۴ پروژه جهادکشاورزی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه نگاه و عزم و اراده ما بر انجام و اجرای طرح شهر گلخانه‌ای در شهرستان خوسف است، ادامه داد: روش‌های مختلف تأمین منابع مالی این طرح باید بررسی شود و فقط منوط به اعطای تسهیلات بانکی نباشد.

قناعت بیان کرد: باید از هم اکنون برای بازار هدف محصولات گلخانه‌ای و نحوه مشارکت مردم و تأمین زیرساخت‌ها در این طرح تدابیری اندیشیده شود.

به گفته وی؛ اگر قرار است در استان اشتغال و پیشرفت و توسعه ایجاد شود باید خودمان با همدلی و کار تیمی پای کار باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر نگاه توسعه‌ای و عزم و اراده در بخش دولتی و خصوصی باشد هر کاری انجام شدنی است، متذکر شد: نمونه این عزم و اراده را در راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان پس از یک دهه تعطیلی در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم.

طرح شهر گلخانه ای خوسف ایده‌ای است که به پیشنهاد بخش خصوصی به صورت پایلوت در روستای دولت آباد شهرستان خوسف اجرا می شود.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها